Thebes
Queen Games
2-4
400:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Spelet annonserar lång väg att det handlar om arkeologi. På utsidan står tre personer och håller i en artefakt som är välkänd världen över, Tutankhamons guldmask. I lådan finns markörer av trä (tyskt brädspel, någon?) och tygpåsar, samt riktigt välgjorda pappmarkörer, som även är lätta att plocka loss från arken och snyggt utformade. Särskilt roligt är att man själv får sätta ihop tidshjulen som används i spelet. Thebes får plus för att jag får pyssla!

Reglerna hade kunnat vara en smula lättare att läsa. Som det är nu får jag sitta och bläddra lite, men det gör inget till att börja med. Spelet är såpass intuitivt uppbyggt att jag upplever att jag knappt behöver läsa reglerna alls, vilket ju är ett alldeles utmärkt betyg, särskilt med tanke på att delar av mekaniken känns lite ovanlig. Däremot blir det lite jobbigare senare in i spelet när man måste ta reda på specifika omständigheter som gäller för en typ av kort eller en situation.

I Thebes spelar man en arkeolog som skall gräva ut fem olika platser, Grekland, Mesopotamien, Kreta, Palestina och Egypten. För att kunna gräva ut de här platserna måste man först spendera ett par veckor på olika platser runtom i Europa och läsa på, skaffa sig kunskap, eller kanske gå på konferenser. Varje arkeolog har en egen spelmarkör, samt en veckomarkör. För att flytta sig mellan olika platser måste man spendera en viss tid, och för att plocka upp ett kort på en viss plats måste man spendera ytterligare tid. Det finns inga tärningar som avgör hur långt man flyttar, utan spelet är självreglerande. Den arkeolog vars veckomarkör ligger sist på tidsmätaren är den arkeolog som får genomföra en handling. Under sin handling kan man flytta mellan städer, dra kort, byta ut kort, gräva ut eller hålla en utställning.

Korten man plockar kostar olika mycket beroende på vad de ger spelaren, mycket kunskap tar längre tid att skaffa, lite kunskap tar mindre tid. Det här upplägget gör att man som spelare knatar runt ett bra tag innan man faktiskt bestämmer sig för att gräva ut en plats. Det beror dock inte enbart på kunskapsfaktorn. Som arkeolog måste man också ha ett utgrävningstillstånd för att få gräva. De här förnyas en gång om året, men eftesom spelet bara pågår i två eller tre år (beroende på antal spelare) så vill man definitivt inte knata iväg till Egypten utan att veta vad man håller på med. När man gräver ut får man matcha sin kunskap på ett tidshjul. Beroende på hur mycket man vet och på hur lång tid man lägger på utgrävningarna får man dra ett visst antal utgrävningsmarkörer ur en påse. Ju bättre kunskap och ju längre tid man spenderar på utgrävningen, desto fler markörer och desto större chans att få en skatt har man. Utgrävningsmarkörerna består nämligen av både skräp och skatter. Samtidigt kan man inte vara för långsam innan man kastar sig över en plats. Om flera spelare redan har grävt på området är risken stor att det inte finns något kvar att hitta. Som att inte det räckte är det också viktigt att kolla på översiktskorten över utgrävningsområdena. Olika områden ger nämligen olika utdelning.

Hur vinner man då? Jo, efter alla utgrävningar, konferenser och kunskaper man skaffat sig så har det förmodligen gått två eller tre år. När så är fallet så är det dags att räkna ihop segerpoängen, som består av alla de konferenser, skatter och kunskaper man lyckats samla på sig. Utställningar räknas också.

Allt som allt är det här ett mycket trevligt, ganska lättlärt och taktiskt spel som definitivt inte skall underskattas på grund av sin enkelhet. Det finns många dimensioner i spelet och det gör det omspelbart i hög grad. Nackdelen är reglerna, men läser man dem noga kan man klura ut det mesta på ganska kort tid. Tyskarna – i det här fallet Peter Prinz – har gjort det igen! Den här gången med ett tema som jag finner högst tilltalande, nämligen arkeologi och historia. Definitivt en fullträff!

Sätt ditt eget betyg på Thebes!