Ice Flow
Ludorum Games
2-4
45-75 minuter
320:-

I Ice flow är målet att ta sig över Berings sund, mellan Alaska och Sibirien. Varför man gör det, och varför den som kommer först vinner framgår inte riktigt av spelet. Man får väl anta att det ligger vadslagning eller prestige som grund för upptåget.

Varje spelare kontrollerar tre äventyrare och den som först kommer över med alla sina pjäser till Sibirien har alltså vunnit. Men det är ju inte bara att traska rakt över sundet. Det gäller att ta sig mellan isflaken som flyter runt genom att klättra eller simma mellan dem.

Spelplanen föreställer helt enkelt sundet och på hexagonerna lägger spelarna, enligt ett system, i början av spelet ut isflak. Flaken dras ur en påse och är väldigt fina i blå genomskinlig plast. Flaken har dels släta sidor och dels taggiga, i olika placering runt kanterna. På flaken ligger det oftast fisk, rep och ibland isbjörnar. Rep och fisk hjälper äventyrarna, isbjörnar är i vägen.

I sin runda måste spelare göra en ”isflakshandling” och får förflytta sig. Man får göra de båda i vilken ordning man vill. En isflakshandling är att antingen flytta ett isflak, att vrida ett isflak ett steg åt något håll, eller att dra ett nytt isflak från påsen och placera ut det. Isflaken flyter olika snabbt beroende på var på spelplanen de är placerade. Man kan bara flytta ett isflak som är antingen tomt, eller som man själv har en pjäs på.

När man flyttar får man flytta så långt man kan. Att gå från ett flak till ett annat, som ligger precis bredvid är gratis, om kanterna är släta på båda flaken. Om en av kanterna är taggig måste man klättra med ett rep, och är båda taggiga krävs två rep. Det går också att simma, men bara en ruta i taget, man måste upp på ett flak mellan varje simning. Att simma kostar en fisk. På det flak där man stannar får man plocka upp en sak som finns där. Man kan också, istället för att flytta, fiska med hjälp av ett rep. Man byter då repet mot två fiskar. Men man har bara tre platser i sin ryggsäck!

Isbjörnarna är som sagt i vägen för äventyrarna. För att få gå upp på ett isflak med en isbjörn på måste man slänga en fisk, antingen för att helt enkelt få gå förbi, eller för att flytta på björnen. Väljer man att flytta på björnen så simmar den, i en rak linje tills den kommer till ett annat isflak eller simmar av spelplanen. Om den kommer till ett annat flak där det står en spelpjäs har den spelaren ett val. Antingen flytta på sig, enligt reglerna, ett steg, att få stryk av björnen (vilket innebär att man kommer tillbaka till Alaska) eller att kasta en egen fisk och flytta björnen igen. Det kan starta en kedjereaktion där björnen studsar runt som en flipperkula tills någon inte kan eller vill skicka den vidare.

Man kan säga att Ice flow är ett slags problemlösarspel. Det gäller att räkna ut hur man skall flytta och vrida isflaken och utnyttja sina rep och fiskar på bästa sätt. Men det finns också många sätt att skapa problem för sina motspelare. Det får bara plats två äventyrare på ett isflak till exempel. Det går att flytta förbi, men det är ändå lätt att vara ivägen. Att man inte kan flytta isflak som bara andra spelare står på är också en stor källa till frustration. De gånger jag har spelat har det flera gånger också visat sig att plötsligt kommer en spelare vinna inom två-tre rundor och det finns inget någon kan göra för att stoppa honom. Sånt är lite trist.

Ice flow är ett ganska enkelt spel, som kan vara lämpligt att introducera för de som inte är så inbitna brädspelare. Det är dock taktiskt nog att även intressera den som vill ha lite mer att bita i. Det kan dock vara svårt i blandade grupper, då de erfarna antagligen kör över amatörerna. Det kan spelas av barn, men då gäller samma sak, att en blandad grupp av vuxna och barn kan bli svår att hålla balanserad.

Överlag gillar jag Ice flow. Som en av de ovan nämnda inbitna brädspelarna kan jag anse att det ibland är lite för simpelt. Men spelar jag med andra nördar så blir det riktigt spännande ändå. Men jag kan nog ändå spela det med släkten på jul.

Sätt ditt eget betyg på Ice Flow!