Shogun
Queen Games
3-5
150 minuter
550:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Shogun är ett spel väl förankrat i den tyska skolan. Samtidigt sticker det ut genom att innehålla stora möjligheter till direkt konfrontation mellan spelarna. Om du inte redan gissat det är temat konkurrerande krigsherrar i det feodala Japan. Kan du (bokstavligen) spela dina kort väl och bli näste shogun?

Spelet är inte helt nytt utan kom ur för ungefär två år sedan. Att det dyker upp i Fenix nu beror på att den senaste versionen innehåller svenska regler. Dessutom är Shogun en omarbetad och förbättrad version av spelet Wallenstein från 2002 som mig veterligen aldrig översatts från tyska.

Mycket att hålla reda på
Spelplanen är indelad i provinser som spelarna kan kontrollera med sina arméer av färgglada kuber. Spelets sex rundor är indelade i tio handlingar vilkas ordning slumpas fram i rundans början. Det är nu dags för spelarna att planera vilken handling de vill utföra i vilken provins, genom att placera provinsens kort nedvänt på rätt plats på din individuella spelplan. Den här planeringen är den viktigaste fasen i spelet eftersom du måste försöka förutse vad de andra spelarna kommer välja så att du hindrar dem från att sabotera. Reglerna är egentligen inte speciellt svåra men det är mycket att hålla reda på när alla tio handlingarna ska samordnas. När alla är klara utförs den första handlingen av alla spelarna och så vidare till alla tio är avklarade. Du kommer att samla in guld och ris, resa byggnader och anfalla fientliga områden.

Cubetower
Striderna använder en intressant mekanik som kallas för Cubetower. Alla arméer (kuber) som deltar i striden kastas ner tornets tratt och de som kommer ut jämförs för att avgöra utgången. Insidan är nämligen utformad så att några av kuberna oftast fastnar vilket tillför ett slumpmoment. Men till skillnad från tärningar så jämnar slumpen ut sig och den som har många kuber fast i tornet kan räkna med att de faller ut i en framtida strid. Det fungerar mycket bättre än vad jag först trodde och är en trevlig mekanism som ökar spelets värde.

Om du köper Shogun så får du räkna med att det kan kännas väldigt kaotiskt och slumpmässigt i början. Det krävs rejäl tankemöda för att planera alla de tio handlingarna på en gång och den allra första rundan har man så dålig koll på vad man bör försöka uppnå att man famlar i blindo. Den sanna slumpen spelar relativt liten roll, men eftersom din plan även kan påverkas av de andra spelarna är det otaligt som kan gå snett om du begår minsta lilla misstag. Vill du ha ett spel där en ny spelare direkt förstår den grundläggande strategin är Shogun inget bra val. Jag har bara hunnit spela ett par gånger och känner att jag precis börjar få grepp på hur man bör gå till väga för att vinna. Personligen ser jag det inte som en nackdel, men jag kan tänka mig att andra gör det.

Elegant konfrontation med lite dödtid
Det är två saker som jag särkilt gillar med Shogun. Det första är att det klarar att kombinera mekanik av den eleganta tyska varianten med direkt konfrontation. Jag har allt för många spel där deltagarna mer eller mindre kör sitt eget race och bara påverkar varandra indirekt. Det kan vara kul men känns lite överanvänt och då är det uppfriskande att i Shogun verkligen kunna krossa motspelarna. Samtidigt ska man inte förvänta sig ett rent krigsspel, striderna är bara en del i ett spel som främst fokuserar på resurser.

Det andra är att spelet har väldigt lite dödtid. Både planeringen och de flesta av handlingarna utförs av alla spelare samtidigt. Det är bara under striderna som du kan få vänta men det är så spännande att se vad som trillar ur tornet att det inte gör något. Resultatet är att även om alla tar väldigt lång tid på sig att planera under de första partierna så blir det ändå aldrig tråkigt. Der gör att Shogun är ett spel jag varmt kan rekommendera för alla som gillar tysk design men föredrar lite tyngre utmaningar.

Sätt ditt eget betyg på Shogun!

Sammanlagt betyg 15