Giants
Matagot
3-5
500:-
  Intryck: 10     Innehåll: 7   17

Påskön. Mystisk plats full av historia. De gigantiska stenstatyerna, Moaï, är placerade runt om på ön, monument över den en gång blomstrande civilisationen som bodde på ön. I Giants får spelarna chansen att återuppleva de glansdagarna, och tävla i att uppföra moaïs.

Det första som slår mig när jag öppnar spelets låda är hur vackert spelet är. Det innehåller en stor spelplan med en fantastisk vy över Påskön, spelskärmar till alla spelarna, alla med olika motiv, specialgjorda tärningar och en massa miniatyrmoaïs. Varje spelare har en uppsättning spelpjäser som inte bara skiljer sig åt i färg utan där även de olika färgerna ser helt olika ut.

Målet med spelet är att bygga moaïs, och ställa dem på så värdefulla platser som möjligt. Runt spelplanen finns flera platser där statyerna kan placeras, så kallade Ahu, med poäng som stiger ju längre från stenbrottet där statyerna byggs de är. Statyerna finns i tre storlekar och storleken ökar värdet på platsen där statyn ställs. Statyerna tillverkas alltså i ena änden av spelplanen och i andra änden görs hattarna, som kan placeras på statyerna. Varje Ahu har även ett poängvärde för hattar, som också det växer ju längre från stenbrottet där hattarna tillverkas man kommer.

Varje spelare har fyra sorters spelpjäser: arbetare, hövdingar, shamaner och stammasker. Det finns bara en hövding och en shaman per stam, medan antalet masker och arbetare är sex av varje. Man har också ett antal tempel, som är baser man lägger under en staty som uppförs, för att visa vem som äger den. Antalet tempel beror på hur många spelare man är. Från start har man en av varje sorts person och två masker.

En runda startar med att startspelaren slår tärningarna för att se hur många statyer som går att bygga den rundan och av vilken storlek de är. Spelarna satsar sedan dolt masker och arbetare. Den som satsar mest masker får välja staty först. För att ta en staty måste man ha satsat arbetare nog att kunna uppföra den. Statyernas tre storlekar kräver helt enkelt en, två eller tre arbetare att bygga. Alternativt kan hövdingen bygga. Han räknas då som tre arbetare.

Nästa steg är att startspelaren placerar ut en av sina pjäser på spelplanen, eller passar. Rundan går runt tills alla passat. Att placera ut en pjäs innebär en av tre saker: 1, en pjäs placeras ut som bärare. Arbetare och shamaner kan bära en vikt på ett plus eventuella trästockar som läggs ut samtidigt. Hövdingen kan bära en vikt av tre själv. 2. Att lägga undan en stammask för att få ta en halv Rongotavla. 3. Att placera en shaman på en av spelplanens specialrutor. Han kan då: skaffa en till arbetare, skaffa en till mask, tillverka en hatt, reservera en Ahu eller hugga ner skog. Hugga ner skog innebär att man tar ett antal trästockar från lagret. Det finns dock ett begränsat antal. En hövding kan också göra dessa fem handlingar, om man samtidigt slänger två halva Rongotavlor.

När alla passat är det dags att flytta statyer och hattar. Varje staty väger lika mycket som sin storlek. För att flytta den genom en ruta måste lika mycket vikt kunna bäras upp av pjäserna och eventuella trästockar i rutan. Det spelar ingen roll vems pjäser som finns i rutan, men om jag använder mig av någon annans pjäser måste jag betala en poäng per pjäs. Hattar väger alltid ett.

Spelet slutar när en spelare lägger ut sitt sista tempel under en moaï. Då räknas poäng för alla Ahu. Giants ger mycket möjligheter till intressant taktik. Skall man direkt se till att kunna bära som man vill, eller vänta ut de andra spelarna och se om de kan hjälpa dig, mot betalning i poäng förstås. Då man inte når fram till de flesta Ahu på en runda gäller det att avväga om man vill markera sina statyer med en mask eller hoppas på att ingen stjäl dem. Man måste hinna göra allt man tänkt innan en annan spelare lägger ut sitt sista tempel. Spelet baseras nästan helt på att kunna läsa sina motspelares intentioner och avgöra hur man bästa skall vända det till sin fördel.

Sätt ditt eget betyg på Giants!

Intryck 10
Sammanlagt betyg 17