Space alert
Czech Games Edition
1-5
500:-

Då och då dyker det upp spel på marknaden som innehåller CD-skivor. Väldigt sällan är de spelen bra, så när jag såg Space Alert var jag tvungen att testa det. Någon gång skall det ju lyckas. Eller?

Space alert är ett kooperativt spel, där alla samarbetar mot spelet. Temat är enkelt; The Galactic Military Academy skickar ut spaningsskepp (av klassen ”Sitting Duck”) för att kartlägga galaxen och undersöka fiendens förehavanden. Skeppet är enkelt upplagt och i stort sett automatiskt. Skeppets dator sköter kartläggningen och hoppen till hyperrymden. Att personal finns ombord är enbart för att hantera eventuella problem. Och spelet hade ju inte varit så intressant om problem inte hade uppstått.

Spelplanen föreställer skeppet, med sex olika sektioner. Spelarna kontrollerar varsin spelpjäs, i olika färger, föreställande en besättningsmedlem. I varje sektion finns tre stationer; A, B och C, där spelarna kan utföra handlingar. A-handlingar är vapenhandlingar, B hanterar sköldar eller energi och C varierar beroende på sektion i. Vilka handlingar man vill utföra beror på vilka hot som dyker upp och när.

Speltiden är uppdelad i två delar, actionrundan och resultatrundan. Actionrundan är alltid tio minuter lång, det är nämligen då man använder skivan. Varje spelare får fem gånger tre actionkort, som skall användas i rundans tre faser. Faserna består av tre, fyra respektive fem handlingar, vilket innebär att man har mer valmöjligheter i de första två faserna. Actionkorten har två delar, en för förflyttning och en för A, B och C handlingar (plus robothandlingar som är en speciell sort). Varje handling man gör får man alltså välja på att göra en förflyttning, en handling eller ingenting. Korten spelas med framsidan nedåt så de andra spelarna kan inte se vad du valt att göra, men det är fritt att diskutera vad man gör. När en fas är slut går man över i nästa och kan inte ändra på korten i den förra fasen.

CD-skivan som medföljer ger instruktioner om fiender och när faser slutar och börjar. Hela tiden ljuder en siren och med jämna mellanrum kommer en datorröst in och meddelar att en fiende dyker upp eller att spelarna får dra extra kort. Ljudet ger en del stämning till spelet, men främst är det till för att ge instruktioner. Datorns röst är aningen otydlig ibland och hade tjänat på att inte förvrängas.

Actionrundan är en sorts planeringsfas, där spelarna försöker lägga ner rätt kort i rätt ordning för att hantera hot som dyker upp. Att samordna spelarnas handlingar är i stort sett hela spelet. Det påminner lite om Roborally, i det att man får kort som avgör vad man kan göra, som man skall utnyttja så bra som möjligt, men sen ställer andras handlingar till det. När actionrundan är slut går man över i resultatrundan, då man helt enkelt ser hur det gick. Beroende på hur bra det gick får man poäng, vilket känns lite överflödigt. Antingen vinner man eller så vinner man inte. Poängsystemet är nog mest intressant om man har en turnering i spelet eller liknande.

Spelets komponenter ser bra ut, med spelpjäser i trä, plast och till och med glas. Allt håller hög kvalitet utom korten, som jag hittade slitskador på redan efter en omgång. Reglerna är väldigt bra upplagda. I lådan finns två häften, ett med själva reglerna, som man kan använda som uppslagsverk, och ett som lär ut spelet. Den börjar med enkla träningsuppdrag för att sedan lägga till mer regler och göra spelet mer avancerat. Det är ett väldigt bra sätt att lära sig spelet. Häftet är också väldigt roligt skrivet, med ironisk och väldigt mörk humor.

Jag gillar Space alert. Det går snabbt att spela när man lärt sig alla regler och det kaos som uppstår under actionrundan är väldigt underhållande. Jag har funderat kring omspelbarheten, eftersom skivan bara har åtta spår, men eftersom den bara instruerar om när saker händer och inte vad som händer (det slumpas istället ur olika kortlekar, så tror jag man kan spela spelet många gånger utan att få samma upplevelse.

Sätt ditt eget betyg på Space alert!

Innehåll 10
Sammanlagt betyg 18