Roqfort
Lautapelit
2-4
300:-

Då var det dags att ta ställning i den stora frågan inför julen ”Ska jag köpa årets barnspel till mina barn?”

Spelet i fråga är Roqfort som av sveriges leksakshandlares riksförbund belönats med guldtärningen och utsetts till Årets barnspel 2008. Juryns motivering: ”Årets barnspel blev Roqfort, där små humoristiska möss kilar omkring i en borg för att leta efter ost. En originell tredimensionell spelplan gör att mössen lätt kan ramla ner i olika hål och en snillrik konstruktion med skjutbara spelbrickor gör att de läckra ostbitarna dyker upp där man minst kan ana.”

I lådan hittar du:
1 tredimensionell spelplan
16 möss
34 golvbrickor
1 pappram
28 ostbrickor
4 torn
18 takbrickor
1 regelbok

Komponenterna i spelet är av bra kvalitet och allt är naturligtvis i fyrfärg. De 16 mössen i fyra olika färger är ”Gulliga” enligt en 5 ½ -årig speltestare. Det krävs en del förberedelser innan man kan börja spela och reglerna i sig är relativt omfattande för att vara till ett barnspel. Dessutom är de även något knöligt skrivna, men genom bra illustrationer på spelexempel så bör alla frågetecken rätas ut.

Den officiella bakomliggande historien i spelet är att Borgherren Gregor Gonzola inte längre finns bland oss. Den talangfulla finsmakaren har efterlämnat en samling av de finaste ostspecialiteter. Själva väggarna har genom åren blivit täckta av ostsamligen. Bland annat har detta osttempel blivit en populär samlingspunkt och nu utforskar hungriga möss denna smakfulla borg. Men se upp: Osten har genom åren mjukat upp själva stenen i golven och nu har osthålen förvandlat borgen till världens största musfälla.

Varje spelare har fyra möss som ska ta sig in i Borgherren Gregor Gonzolas gamla borg och leta reda på fyra olika sorters ost. När det blir din tur så får du utföra fyrahandlingar. Du kan välja att lyfta på en del av taket för att se borgens innanmäte och eventuellt de ostar du söker. Eller så kan du välja att gå en ruta med någon av dina fyra möss. Alternativt använda den extra golvbricka som finns för att skjuta en del av golvet i borgen, allt för att få rätt ost närmare dig och råttfällorna närmare dina motspelare.

Alla dessa valmöjligheter gör att det kan vara svårt att bemästra spelet för de yngsta deltagarna, men det gör också att det blir ett kul spel för de äldre.

Naturligtvis finns det svårigheter i spelet i form av brickor med hål i. Dessa kan spelarna flytta runt så att de hamnar under motspelarnas möss. När en mus hamnar på en sådan bricka åker den obönhörligen ner i slottets källare och är ute ur spelet. Som tur är så har man fyra möss från start. Man har även lagt in ett memory moment i spelet. Om inte någon råtta står på en specifik taksektion lägger man tillbaka taket och borgens innanmäte döljs igen.

För att dina möss ska lyckas att ta en viss ostsort måste två av dem stå på olika rutor med samma ostsymbol på. Den som först har lyckats samla ihop fyra olika sorter vinner spelet.

Jag tycker att det är ett kul spel som jag kan tänka mig att spela många gånger. Alla lösa golvbrickor, takbrickor etc gör dock spelet lite ostadigt, det är lätt att brickor åker på sned. De allra yngsta deltagarna kan också ha lite problem med att hålla koll på alla handlingar och hur många de gjort, men med lite hjälp flyter det på bra.

Jag måste säga att juryn för Årets Spel har gjort ett helt ok val. Detta spel är helt klart en bra julklapp enligt mig. Både unga och gamla kan få många roliga spelupplevelser med Roqfort.

Text: Michael Leck

Sätt ditt eget betyg på Roqfort!