City of the Damned: New Orleans
Vampire: the Requiem
144
238:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Få platser är lika förknippade med det övernaturliga som New Orleans. Staden har fortfarande aktiva utövare av voodoo och Anne Rice berömda vampyrromaner utspelas här. Utöver det är det en plats där synder och frestelser aldrig är lång borta. Med andra ord är New Orleans en perfekt stad att placera sin vampirekampanj i. Boken bygger vidare på det material som redan presenterats i grundboken och den nerladdningsbara introduktionskampanjen. Det är sannerligen inte någon brist på konflikter i staden. New Orleans domineras av Lancea Sanctum, vampyrernas viktigaste religion, men splittringen inom leden är ovanligt stor. Dessutom är Circle of the Crone en ständig rival med sin starka ställning bland stadens voodoodyrkare. Intrigerna går naturligtvis mycket djupare än så. Majoriteten av boken behandlar enskilda vampyrer och deras förhållande till varandra, ett komplicerat nätverk av dolda avsikter och hemliga planer. Nästan alla har ett lik eller två i garderoben. Det är en genomarbetad och inspirerande bakgrund för spel.

Jämfört med The Rockies, motsvarande bok till Werewolf (se förra numret), känns New Orleans väldigt traditionellt upplagd. Man får en detaljerad politisk situation som utgångspunkt och förslag på hur rollpersonerna kan komma in i handlingen. Råden kan behövas, eftersom den politiska situationen lätt kan kännas överväldigande. Det är så mycket som pågår att det blir lite svårt att hålla reda på och det kan behövas mer än en genomläsning för att få rätsida på allt. Något boken inte fokuserar så mycket på är vad som kan komma att hända när allt sätter igång. Den typen av tips och äventyrsuppslag är inte alls lika framträdande som i The Rockies.

New Orleans har bra layout, hyggliga illustrationer och välskriven text. Det som hindrar den från att gå från bra till mycket bra är det så vanliga felet att inte fullt ut fokusera på vad som är viktigt för att verkligen spela spelet.

Sätt ditt eget betyg på City of the Damned: New Orleans!

Totalt har 8 personer röstat.
Intryck 5,75