Trans Europa
Nordic Games
2-6
20 minuter
200:-

När jag först tittade på Trans Europa och läste reglerna tänkte jag: ”Aha, ett Ticket to Ride light!” Nu var det inte riktigt så, faktum är att det känns som att det har mer gemensamt med Carcassonne. Spelet är enkelt och lätt att lära sig och det är i denna enkelhet som jag tycker spelets stora fördel ligger, för samtidigt som man spelar finns det stora möjligheter att sitta och prata och umgås. Samtidigt blir det inte tråkigt, det kräver en viss förmåga att förutse vad de andra spelarna kommer att göra och en insikt om hur man på bästa sätt ska kunna utnyttja det.

För att kunna förklara min liknelse med Carcassonne så är kanske en förklaring av spelmekaniken på sin plats. Spelet går ut på att man ska bygga järnvägar över Europa (någon som blir förvånad över att jag trodde det hade likheter med Ticket?) på ett sådant sätt att man bygger ihop fem städer. Kartan, dvs spelplanen, är indelad i fem zoner och de fem städer man ska bygga ihop bestäms genom att man drar fem kort, ett från varje zon. På det sättet kommer alla att ha städer över hela kartan, vilket gör att ingen får en överdrivet fördelaktig och lätt väg att bygga. Till skillnad från Ticket bygger alla gemensamt, så att säga. Om någon har byggt en väg mellan Rom och Sofia kan jag dra nytta av det genom att bygga ihop med den järnvägen, ingen äger den väg man själv byggt. När någon byggt ihop sina fem städer avslutas den rundan och man räknar poäng. Till skillnad från många andra spel räknar man här minuspoäng, alla börjar på samma poäng och beroende på hur mycket man har kvar för att kunna koppla ihop sina städer när någon annan är klar får man minuspoäng. Spelet slutar när någon har fått så mycket minus att den ligger på noll och den som då har mest poäng kvar vinner. Det som jag tycker gör att det påminner om Carcassonne är delvis det här gemensamma byggandet, alla bygger på samma järnväg, bara i olika omgångar. Till slut blir nämligen allas påbörjade järnvägar ihopbyggda. En annan likhet är att man kan spela lite som man vill, vill man gå ut aggressivt och bara spela funkar det, känner man mer för att slöspela och snacka strunt under tiden funkar även det. Jag skulle även hävda att spelet fungerar för alla åldrar. Jag har visserligen inte spelat det med en yngre målgrupp, men väl med mina vänner och mina vänners föräldrar och vi tyckte alla om det.

Nu när jag har sagt så mycket positivt om det är det väl dags för det negativa. Låt oss börja med mitt älsklingshatobjekt; reglerna. Reglerna som följde med var bara på tyska och då den enda tysktalande jag kände tyvärr var upptagen började det redan här. Det löste sig dock, regler på engelska hittades och vi trodde det var lugnt fram tills vi skulle läsa dem. Här började diskussionerna kring hur det hela egentligen gick till, vad som menades med vad och så vidare, men vi kom fram till en lösning och började spela. Jag tycker dock inte det ska var så. I en regelbok ska inga oklarheter finnas, framförallt inte för ett så pass enkelt spel som det här. Kan tilläggas att vi var så pass osäkra på om vi gjorde rätt att en av mina vänner kallade på hjälp från sin tysklärare till far som fick läsa igenom det hela och spela det. En annan nackdel är att jag tror det finns risk att man blir uttråkad i längden. Det finns inte så många nyanser i Trans Europa och det bjuder heller inte på någon överdriven intellektuell utmaning.

Kom på att jag ännu inte sagt något om spelplanen. Den kan beskrivas med ett enda ord: fulsnygg. Jepp, den är så ful att den bli snygg. Istället för skarpt dragna streck ser det ut som att det är ritat med krita, färgerna är lite beiga och korten är inte de snyggaste jag sett. Men sammantaget ger det en jättehärlig retrokänsla. En sak jag helt klart tycker om är att alla markörer är gjorda i trä, även om de som ska likna lok mest ser ut som rökpuffar.

Sammantaget är Trans Europa roligt, men förvänta er inget underverk där ni kommer att sitta trollbundna i decennier framöver. Vill ni ha ett umgängesspel kan jag dock varmt rekommendera detta.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Trans Europa!