Cartagena
Nordic Games
2-5
200:-

I Cartagena iscensätts den beryktade flykten från fängelset i Columbianska Cartagena 1672, där en grupp sjörövare lyckades rymma ut genom tunnlar i fängelset. I spelet får varje spelare sex sjörövare som på liknande sätt ska fly ut ur fängelset till den väntande båten.

Trendbrott
Vid en första anblick slås jag av en sak, ett brott mot en tråkig brädspelstrend: kartongen är rätt liten och innehåller inte, till skillnad från många andra spel, stora mängder luft. Den är visserligen inte anpassad till innehållet, men det är bättre än vad det brukar vara. Vidare är spelet utformat med ett passande och i vissa fall ganska snyggt pirattema (men har det inte missat pirattrenden med ett par år?).

Ett steg fram och två steg bak
Spelplanen byggs av sex dubbelsidiga tunnelbitar med vardera sex symboler. Det gör att spelplanen kan se ut på många varierande sätt. Man börjar med sex kort på hand och korten har symboler från brädet. Tävlingsmomentet går ut på att först förflytta sina sjörövarpjäser igenom tunneln. För att få flytta framåt spelar man ett kort från sin hand, men man får bara nya kort genom att flytta bakåt. Korten gör att man får flytta en av sina pjäser till närmsta framförvarande plats där symbolen på kortet är synligt. Med lite tur kan man med andra ord gå igenom hela tunneln med ett enda kort. Backar gör man genom att flytta sin pjäs bakåt till närmsta plats med en eller två andra pjäser på och man får lika många kort som antal pjäser på platsen man flyttar till, högst två nya kort med andra ord. Varje tur består av tre drag och ett drag är en förflyttning framåt eller en förflyttning bakåt. Vinner gör den som först tar alla sina pirater genom tunneln.

Fördrar du Jamaica eller Tortuga?
Det finns dessutom två nivåer på spelet: Jamaicaversionen där alla kort är dolda tills de spelas, vilket gör spelet mer slumpbetonat, och Tortugaversionen där alla kort spelarna har på händerna är öppna, samt de tolv översta korten i draghögen, vilket kräver mycket strategi. Båda varianterna fungerar och erbjuder helt olika utmaningar. Det är intressant att samma spel kan spelas så olika med så få justeringar. Även om den senare varianten är mer taktiskt krävande bjuder båda varianterna på många val och strategiska övervägningar. Ska man gå med alla pjäser i samlad trupp? Gå med en i taget? Olika taktiker fungerar olika bra beroende på vilka kort man drar.

Inget patiens i flerspelarläge
Även om spelet inte har några kort som gör att spelarna integreras så är det ändå ett samspel där man för varje drag måste ta hänsyn till vad de andra spelarna kan ha för kort på hand, var deras pjäser står och var man själv står i förhållande till de andra. Alltför många spel tenderar att bli patiens i flerspelarläge, men det klarar sig Cartagena ifrån.

Temat långt från mekaniken
Jag tycker att spelet håller att spelas. Det är inte alls beroende av att ha roliga bilder (vilket det inte heller har) eller något annat utanför mekaniken som gör spelet intressant utan skulle lika gärna kunnat vara helt abstrakt. Det är visserligen bra när mekaniken i ett spel fungerar i sig själv, men i Cartagena kan jag känna att pirattemat är lite väl långt från spelmekaniken. Det hade varit bättre om spelet hade haft någon förankring i temat, må det vara speltermer eller stämningstexter.

Var är specialkorten?
Just bristen på variation tror jag bidrar till att spelet inte är roligt att spela hur många gånger som helst. Det är inget fel på reglerna, men de är så pass simpla att jag tror att det lätt blir samma sak om igen om man spelar det flera gånger på rad, vilket det inbjuder till eftersom en omgång inte tar mer än en halvtimme. Kanske hade det avhjälpts av exempelvis specialkort eller jokerkort som är lite ovanligare och lite bättre.

Mekanik förre yta
Sammanfattningsvis är jag försiktigt positiv inför Cartagena. Det är uppfriskande att se ett spel där spelmekaniken kommer före ytan och där reglerna fungerar så pass bra att spelet kan ha lång livslängd om man går med på enkelheten. Kanske är Cartagena för simpelt i sin utformning och jag hade gärna sett att det knutit an till temat mer, men jag tycker att det är ett bra och enkelt litet spel som förmodligen är värt de relativt få kronorna det kostar.

Text: Martin Ackerfors

Sätt ditt eget betyg på Cartagena!