Dominion
Rio Grande Games
2-4
350:-
  Intryck: 8     Innehåll: 10   18

Dominion är inte ett samlarkortspel, men det har många likheter med ett. Man kan säga att Dominion tar slut där ett samlarkortspel börjar. Kortfattat är nämligen tanken bakom spelet att bygga en så bra lek som möjligt.

Det finns en story i spelet, men den är nästan pinsamt kortfattad: Du och dina motspelare är alla monarker med ambitioner om att utvidga era respektive kungadömmen. Mycket mer än så är det inte. Det är bara en anledning till att skaffa sig kort, som representerar olika delar av kungadömet och dess administration, och att genom poängkort få det finaste landet att härska över. Inte mycket till story, men det behövs inte heller.

Dominion är ett kortspel, kort och gott. Lådan är av standardstorlek för spel i den här prisklassen, men innehåller bara kort (och en regelbok). Det är inte så bara, eftersom det är 500 kort. Lådan innehåller även ett smart förvaringssystem för alla korten. Regelboken är bra skriven och har, som Rio grande brukar, sammanfattning av alla regler i en egen spalt, så att man lätt kan hitta en regel när man vill slå upp något.

Det finns tre sorters kort i Dominion; pengakort i tre valörer, poängkort i tre valörer, och kungadömeskort som är olika tillägg till ditt rike som gör det enklare att få fler andra kort. Det finns 25 olika högar med kungadömeskort, men en spelomgång använder bara tio högar åt gången. Varje spelare börjar med tio kort i sin lek, sju pengakort och tre poängkort. När spelet börjar drar alla spelare en hand på fem kort. I sin spelrunda kan man spela ett kort och sedan köpa ett kort. Sedan slänger man de kort man har kvar på handen, plus de man spelat eller köpt för under rundan, och sen drar man drar fem nya kort. Och det är allt. Spelet slutar när antingen tre olika kungadömeskort är slut, eller när den högsta valören av poängkort är slut.

Det låter ju kanske inte så spännande, men kungadömeskorten ändrar på allting. De låter dig exempelvis dra fler kort, spela fler i din runda och köpa fler kort (om du har råd med det). Korten kostar olika mycket, beroende på hur bra de är och alla kort som köps läggs i din slänghög och kommer alltså inte in i spel förrän du blandat om din lek. Genom att köpa kort så blir leken större och du får mer varierande handlingar att utföra allteftersom.

En stor del av spelet, och den stora behållningen med det, är att hitta bra kombinationer av kort att lägga i leken. Efter att jag lärt mig spelet satt jag och testade olika taktiker, en del bra och andra…ja, mindre bra. Och det är där likheten med samlarkortspel kommer in, tycker jag. Att bygga sin lek, för att sedan testa hur den funkar är en av behållningarna med samlarkortspel och här kan man göra just det direkt, spelet pågår under tiden.

Det finns en rekommenderad startuppsättning, alltså vilka tio högar med kungadömeskort man bör använda för att lära sig spelet. I det finns det inte så många kort som påverkar de andra spelarna, men när man lärt sig spelet kan man variera uppsättningen av korthögar nästan in i det oändliga. Det är bra, för spelar man spelet ofta kommer snart taktiker på det perfekta spelet fram. Då kan man ändra förutsättningarna och röra om lite i grytan. Andra kort påverkar de övriga spelarna mer, och i slutet av regelboken finns exempel på lämpliga uppsättningar med olika intressanta kombinationer av kort.

Illustrationerna i spelet är snygga och layouten på korten är enkel men perfekt funktionell. Det enda jag kan klaga på är att pengakorten alla har bronsfärg, fast de skall föreställa koppar, silver och guld. Korten verkar hålla hög kvalitet, men det är ändå en bra idé att skaffa plastfickor för det blir en hel del blandande under en spelomgång.

Sammantaget är Dominion ett riktigt bra spel. Gillar man samlarkortspel, men inte har mycket tid över är detta ett bra alternativ. Man kan nog räkna med att det kommer expansioner till spelet, med fler kort. Det lämpar sig väldigt bra till att utvecklas.

Sätt ditt eget betyg på Dominion!

Totalt har 4 personer röstat.
Innehåll 7,5