Fairy Tale
Lautapelit
2-5
20-30 minuter
170:-

Intryck: 6     Innehåll: 4   10

Det hela börjar med en regelgenomläsning. Och så läser vi reglerna en gång till, diskuterar lite och läser lite mer. När vi har läst lite mer, läser vi en gång till, sedan börjar vi spela. Fairy Tale har ett problem. Reglerna är riktigt knepiga att dechiffrera.

Att spela spelet är också lite knepigt. Jag är fortfarande inte helt säker på att vi har spelat rätt, men efter ett par omgångar verkar reglerna fungera i alla fall. Det går alltså till så att en person blandar och delar ut fem kort till varje spelare. Spelarna väljer sedan ut ett kort var och lägger med framsidan nedåt på bordet framför sig. Sedan byter samtliga spelare kort med varandra, väljer ett nytt kort och håller på så tills dess att alla har fem kort framför sig. Spelarna plockar sedan upp sina kort och spelar ut tre av korten med framsidan nedåt framför sig. Sedan vänder man upp korten en efter en, ser vilka effekter det fått och delar ut fem nya kort till var och en. När man gått igenom den här proceduren fyra gånger och följdaktligen har tolv kort framför sig är det dags att avsluta genom att räkna poängsumman på de kort som ligger uppvända och som får räknas.

Det finns fem olika typer av kort – effektkorten som orsakar att kort kan öppnas och stängas eller att en jakt påbörjas. De kan påverka en eller flera spelare, men effekterna måste alltid följas. Jaktkort påverkar samtliga spelare och tvingar samtliga spelare att stänga de kort de har som är markerade med den kategori jakten gäller. Verkar det förvirrande? Välkommen i klubben.

Den andra typen av kort är villkorskorten. För att poängsumman på villkorskorten skall gälla så måste villkoren på korten vara uppfyllda. Det är bara synd att det är svårt att se exakt vilka kort det gäller från de petiga små bilderna. Allieradekort är den tredje typen, och de behövs för att man skall få poäng för den fjärde typen av kort, variabelkorten.  Variablekorten har som namnet antyder ett varierande värde, och ju fler kort man har desto mer poäng får man för dem. Det sista kortet är trickster kortet. Det här kortet är kort sagt en joker och kan representera vilket kort som helst för att ge till exempel variabelpoäng eller villkorspoäng, men det ger också alltid minus ett poäng när det spelas ut.

Det går ganska snabbt att spela Fairy Tales, och med tanke på hur krångligt det är så rekommenderar jag defitivit att man spelar med de förenklade reglerna till att börja med. De plockar bort 20 kort och jaktsekvensen i spelet. Det finns också regler för lagspel, men de har jag tyvärr inte hunnit att pröva. Fairy Tale kräver nästan att man spelat det ett par gånger innan man börjar förstå den underliggande taktiken i spelet.

Spelet lider av den krångliga regelbeskrivningen. Jag funderar på hur det hela hade kunnat förenklas, och kommer fram till att alla ikoner förmodligen hade tjänat på att beskrivas på samma ställe, oavsett vad de handlade om. Som det är nu får jag sitta och leta efter symboler i regelhäftet.

Fairy Tale-reglerna hade också kunnat kosta på sig att ha en mindre ihopklumpad layout. Jag har jättesvårt att läsa texten som finns bredvid kortillustrationerna, och det beror inte bara på att jag eventuellt skulle behöva glasögon för det, utan för att det är text som är ihopmosad med bilderna och det blir aldrig lätt att läsa. Det ser fint ut, men det funkar helt enkelt inte. Layouten överhuvudtaget hade behövt vara lite luftigare och lättare att läsa.

Lådan och korten i sig är vackert utformade, och håller hög kvalitet. De är tecknade i en mangastil som påminner om Final Fantasy-spelens grafik, ikonerna är tydliga och kortlayouten – till skillnad från regellayouten – funkar bra.

Sammanfattningsvis hade det varit fördelaktigt för Fairy Tale att revidera regelhäftet så att det blir tydligare att läsa. Formatet med ett stort ark tättskrivna regler är överhuvudtaget inte ett bra sätt att strukturera regler på, oavsett produktionskostnad. Tanken är väl att spelet skall spelas inte bara ligga och damma på en hylla?

Sätt ditt eget betyg på Fairy Tale!

Innehåll 10
Sammanlagt betyg 18