Blizzard
Blizzard
MMORPG
300:-
  Intryck: 8     Innehåll: 10   18

Historien mer i fokus i denna expansion
Så börjas det igen. Den andra expansionen av Blizzards massivt populära Massively Multiplayer Role Playing Game; World of Warcraft – Wrath of the Lich King är släppt. I Wrath of the Lich King kastas man in I en av de mest minnesvärda historierna från de första Warcraft-spelen – Historien om Arthas.
Arthas, en gång en mäktig paladin föll offer för det korrumperade svärdet Frostmourne. I händerna på Arthas är det nu ett av de största hoten mot Azeroth och dess innevånare. Han sitter nu på sin tron i Icecrown citadel och leder en arme av odöda och demoner likaså.
Nu är det upp till dig och ungefär 11 miljoner andra spelare att stoppa honom!

Det första intrycket är egentligen inte så imponerande. Blizzard har valt att ta det säkra före det osäkra och finslipa redan välbeprövade metoder och koncept. De har valt att fokusera ännu mer på lättillgänglighet och de flesta instanser tar inte mycket mer än 20 minuter att gå igenom. För de som har raidat i Burning Crusade kommer de nya instanserna att vara väldigt lätta, nästan på gränsen till för lätta. Instanserna är i och för sig anpassade för folk med grönt och blått gear från quester och liknande, men även taktikmässigt känns många bossar väldigt banala och endimensionella. Det kanske inte är helt oväntat att 5-manna instanser inte har så mycket nytt och spännande att komma med, men trots det känns de väldigt välgjorda. Det finns också några få bossar som har lite överraskningar att bjuda på, bland annat en som låter spelare slåss som odöda versioner av sig själva, med nya förmågor och magier.

Hela tiden känns Arthas närvarande, vilket är smart gjort även om han ibland känns en smula överrepresenterad. Han verkar inte göra annat än att teleporteras dit jag är och ställa till ofog men det är, för berättelsens skull, långt bättre än Illidan som tittade fram en kvart i slutet av Black temple och har setts av ungefär 2% av alla spelare.

Blizzard har valt att lägga mycket mer fokus på historien i denna expansion och man får ständigt kämpa för att sätta käppar i hjulet för Arthas och hans underhuggare.

Expansionen känns väldigt välgjord och det märks verkligen att Blizzard lagt mycket energi på att få spelare att känna sig delaktiga. Blizzard använder sig bland annat av en ny metod som gör att spelare faktiskt kan förändra världen runt dem. Även om spelare befinner sig på samma plats är det inte säkert att de ser samma sak. Det är lite som att hamna i en alternativ verklighet och det är implementerat på ett otroligt smidigt sätt. Bland annat kan man genom att utföra quester rensa delar av icecrown, zonen där Arthas har sitt fort, och etablera en bas med nya quester; flight path och allt. Kommer en spelare dit som inte gjort questerna är det helt enkelt översprunget av odöda medan andra kan landa säkert och ta sig an nya uppdrag för att bekämpa den tillsynes oändliga mängd av odöda som Arthas regerar över.

Zonerna är också väldigt välarbetade. Inte bara grafikmässigt utan även innehållsmässigt. De har alla sina storslagna historier att berätta och spelare sätts snabbt in i kampen för att återta kontrollen över dessa områden. Genom uppdrag och instanser får spelare följa de episka slaget mot Arthas, en bit i taget.

De absolut största nyheterna i Wrath of the lich king:

En ny hjälteklass: Death knight.
En klass som kombinerar magi och närstrid. De kan bland annat orsaka pest och sjukdomar, frammana odöda och frysa sina motståndare.

Maxlevel 80.
10 nya levlar som innebär nya förmågor, uppgraderade ranker av gamla förmågor och nya talent points, för att inte nämna ny och bättre utrustning.

Flexibla raider.
Spelare har valet att gå in i 10-manna eller 25-manna versionen av samma raidinstanser genom användandet av ”heroic mode” som introducerades i The Burning Crusade. Detta ger spelare som inte har ork eller möjlighet att samla ihop 24 andra att spela med en chans att uppleva samma innehåll som de mer seriöst raidande. Det bryggar också på ett smidigt sätt uppgradering av utrustning för de som vill ge sig på de svårare versionerna.

Fordon och belägringsmaskiner.
I det nya pvp-området, Wintergrasp, får spelare kämpa om kontrollen av inte bara ett fort utan även fordonsfabriker och kyrkogårdar. Ta kontroll av en av många olika krigsmaskiner för att krossa motståndet och att rasera deras byggnader i denna episka krigszon. Till skillnad från battlegrounds så finns det ingen begränsning för hur många spelare som kan medverka i striden. Den fraktion som har numeriskt underläge får en liten buff beroende på hur stor skillnaden är för att göra striden mer intressant.

Ny tradeskill – Inscription.
Ett nytt yrke som bland annat låter dig göra permanenta förändringar eller förbättringar av dina magier och förmågor med hjälp av ”glyphs”. På samma sätt som du kan sätta ädelstenar i din utrustning har du nu ett visst antal platser i din spellbook för dessa glyfer. Du kan förstås på samma sätt som med ädelstenar skriva över gamla glyfer genom att placera nya i dess plats.

Barberare!
Massvis med nya frisyrer att välja mellan. Kanske du till och med vill få öronen piercade eller ett nytt ben i näsan? Undead kan förstås välja att plocka bort hakan eller varför inte ersätta med en man tappat nånstans på vägen?

Än en gång tycker vi att Blizzard lyckats leva upp till de höga förväntningarna. Det märks tydligt att de lärt sig av sina misstag i The Burning Crusade och chanserna är förhoppningsvis större att fler kommer att kunna få uppleva hela dess innehåll. Det återstår förstås att se om de svårare versionerna av raider kommer att utgöra en tillräckligt stor utmaning för de mer seriösa spelarna. Vår uppfattning än så länge är att det mesta känns lite för lätt, det är ingen utmaning, å andra sidan är Naxxramas tänkt att vara en introduktion till raidande i Northend och förhoppningsvis kommer de framtida instanser som Blizzard planerar att utmana spelare på en helt ny nivå.

Text: Mikael Lindberg och Johan Hedlund.

Sätt ditt eget betyg på Wrath of the Lich King!

Totalt har 3 personer röstat.