MMORPG
350:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Ska krigshammaren göra slut på sin stora motståndare?
Vad kom först, hönan eller ägget? World of Warcraft eller Warhammer? Oavsett svaret så är det här en kraftfull utmanare om online-tronen där de onda verkligen är onda.

Första intrycket
Det första som slog mig när jag börjat spela Warhammar Online, eller WAR, som det förkortas, var hur likt det var marknadsledaren inom onlinerollspel; World of Worldcraft. Många har snabbt avfärdat WAR som en klon av WoW, och ofta kom jag på mig att tro att jag faktiskt spelade det senare. Gränssnitt och liknade känns minst sagt bekant. Designen på varelser och så vidare är också lik, men den biten kan man knappast belasta WAR för. Vem stal från vem först, liksom. Även massor av typiska online-spelsuppdrag är sig likt, som spring dit och prata med den personen, döda si eller så många av den eller den fienden, och så vidare.

Men efter ett tag insåg jag att även om massor är sig likt finns det även stora skillnader. Till och börja med är Warhammer Online mörkare, och inte alls lika mysigt som WoW. Spelar man ond så är man ond, inte nån krigare från ett missförstått ädelt naturfolk som WoW:s tauren eller orcher, och de mörka alverna i WAR är ränksmidande mördare rakt av, inte så där småonda som blodalverna i WoW.

Den andra stora skillnaden man slås av är kriget. Direkt när man kommer in i spelet hamnar man i ett krigsområde, och fienden finns överallt. Den stora nyheten i Warhammer Online är RvR, Realm vs Realm, som kan beskrivas som PvP i storformat.

Tekniskt sätt så känns spelet ganska färdigt redan nu. Installationen gick smärtfritt, och jag har bara stött på ett fåtal buggar här och där. Men det är en bit kvar innan spelet når upp till World of Warcrafts strömlinjeformade gameplay. Ibland gick spelet även förvånansvärt segt och laggade, trots blygsamma krav på speldator och grafik. Troligen är servrarna inte i topptrim ännu. När vi ändå är inne på grafiken så påminner den om en brunare version av WoW, ganska enkel med andra ord. Men färgskalan passar bra med världen. Dock är det inte ett snyggt spel i första hand.

Warhammer-känslan då? Hur är det med den? Mythic verkar ha jobbat en del med att överföra känslan från framför allt figurspelet till datorskärmen. Även i det grafiska har man avänt saker från böckerna, som typsnitt och liknade. Men som sagt, det är figurspelet vi talar om i första hand, inte Warhammer FRPG. Jag hade hoppats på mer känsla av rollspelet, men icke. Naturligtvis beror det på att onlinerollspel och klassiska rollspel är helt olika saker. Kanske finns det mer av rollspelet i de delar jag inte hunnit utforska.

Grunderna
Spelet börjar med en väldigt snygg introfilm, där man ser en stad (Altdorf, måhända?) belägras av Destructions horder. Sedan är det dags att skapa sin första rollfigur. I Warhammer Online så väljer man först om man ska tillhöra Order eller Destruction. Du kan inte spela båda sidorna på samma server, vill du göra det får du välja en ny server för nästa ”gubbe”.

Väljer man Order så kan man antingen spela High Elves, The Empire (det är människor, det) eller Dwarves. På den onda Destruction-sidan så får man välja mellan Dark Elves, Chaos (hmm, typ människor) eller Greenskins (goblins och orcher). Respektive fraktion och ras har sedan ett antal yrken att välja på; den som väljer The Empire kan till exempel välja det väldigt ”Warhammer-mässiga” yrket Witchhunter. Ett annat yrke jag gillade var dvärgarnas Engineer där man spelar muskötskytt med bland annat möjlighet att bygga senmedeltida ”sentry guns”, en liten blinkning till Team Fortress, kanske.

På den onda sidan märks till exempel yrken som Disciple of Khaine (Dark Elves), där du spelar en slags blandning av assasin/healer. Eller Squig Herder, där du som Goblin tränar upp de vildsinta Squig-bestarna till att slita dina fiender i stycken. Väldigt kul.

När man är klar med sin gubbe så är det dags att ge sig ut och upptäcka världen. Har man spelat ett onlinerollspel tidigare så är det som sagt inga problem att komma in i spelet.

Det finns just nu 40 nivåer, men det tar mer tid att ”levla” här jämfört med WoW, men det är ingen dålig sak. Man hinner uppleva mer.

The Tome of Knowledge och världen
Du och din figur har till en journal (i form av en läderinbunden bok man kan öppna på skärmen) som går under namnet The Tome of Knowledge. I den så finns all information om din rollfigur och dessutom fylls den på vartefter du upptäcker den stora världen. Ju fler uppdrag du genomför, ju fler fiender du besegrar, ju mer av världen du upptäcker, desto mer låses upp i boken. Boken är svår att beskriva så här kort i text, men är något som verkligen driver en att utforska så mycket som möjligt i spelet; en mycket bra detalj.

Ett problem med att recensera ett nytt onlinerollspel är att få grepp om världen; jag har bara hunnit spela ett par veckor, och dessutom med ett antal rollfigurer på båda sidorna. Det jag sett hittills är verkligen helt i min smak; kanske inte lika färgglatt vackert som i WoW, men med en skön lite skitigare stämning. Speciellt den gotiska arkitekturen är riktigt inspirerad. Städerna gillar jag extra mycket. Större än i Wow, mer levande, och farligare. En sak med städerna är att de tydligen även ska utvecklas i takt med att spelarna utför uppdrag, och bli större och finare, men jag har inte sett hur det fungerar än. Låter som en cool sak i alla fall.

Det bästa med världen har med Warhammer Onlines Realm vs Realm-system (RvR) att göra. De båda stridande sidorna kan nämligen erövra ormråden från varandra, kopplat till hur bra det går med uppdrag, i de i världen inbyggda ”instanserna”; Public Quests och scenarion. Den sida som lyckas bäst driver bit för bit fienden framför sig, för att till slut avgöra det hela med en episk belägring av fiendens huvudstad, komplett med maffiga belägringsvapen av olika slag, som murbräckor och flytande olja. Vinner man kan man plundra fiendens stad och till och med ta deras kung till fånga.

I och med att fronten flyter fram och tillbaka så känns även världen inte fast som i andra onlinespel. Det kan ju bli ganska repetitivt om allting alltid ser likadant ut varje gång man ska levla upp en ny rollfigur.

Omdöme
Som ni förstått så är jag positiv till Warhammer online: Age of reckoning. Det är den hittills bästa utmanaren till World of Warcraft, där man försökt rätta till många av de småproblem som funnits i tidigare onlinespel. Det är en häftig värld med mycket att göra och se, och spelet passar både för de som spelar länge och ofta och de som bara spelar några timmar då och då.

Men vissa saker fungerar inte så bra, jag upplevde en del buggar och irriterande småsaker. En värre sak är att RvR-läget är lite obalanserat; den sida som har flest spelare online på serverna har en tendens att vinna, oberoende hur det går i de enskilda ”slagen”. Förhoppnigsvis är det något som snart kommer åtgärdas när spelet mognar. Trots det kommer jag nog spela mer WAR än WoW framöver. I alla fall tills jag får Wrath of the Lich King i min ägo. Kanske.

Text: Tomas Arfert

Sätt ditt eget betyg på Warhammer Online!