Ascaron
Atari
Rollspel
380:-

Intryck: 5     Innehåll: 7   12

Inget lyft av genren, men ett bra intro
Diablo-seriens värsta och egentligen enda konkurrent är tillbaka. Sacred 2 är här för att ge hack ’n slash-genren en väl-behövlig vitamininjektion. Kanske kan utvecklarna Ascaron blåsa liv i en genre som mer eller mindre stått stilla sedan Blizzard släppte sin trendsättaren Diablo II för åtta år sedan?

Livet efter katastrofen
Händelserna i Sacred 2 utspelar sig före de i Sacred och kretsar kring alvrikets fall. De änglalika Seraphimerna har till uppdrag att vaka över den mäktiga urkraften T-energi. Då de ser hur alverna styr sitt rike med rättrådighet och visdom beslutar sig Seraphimerna för att belöna dem med tillgång till T-energi. Detta får deras civilisation att blomstra, men på sikt leder det också till dess fall. En dispyt kring hur T-energi bör brukas leder till en splittring mellan alverna och efter ett blodigt inbördeskrig faller deras civilisation samman. T-energi kan då inte längre kontrolleras utan sprider sig som en löpeld över Ancaria och muterar såväl djur som människor och alver till genomonda monster. Det är i denna värld, präglad av kaos och anarki, som spelaren slängs in med yxan i högsta hugg.

Konsten att slåss i högklackat
I Sacred 2 får spelaren välja mellan sex olika klasser, Seraphim, Dryad, Inquisitor, High Elf, Shadow Warrior samt Temple Guardian. Av dessa karaktärer är det bara Temple Guardian som känns speciell. Hans design för tankarna till egyptisk mytologi, då han har en människokropp och ett schakalhuvud, och hans vapen är en Megaman-inspirerad armkanon. Samtliga klasser har förutbestämda utseenden och kön. Det går med andra ord inte att undvika Seraphimens lolita tofsar och plågsamt käcka kommenterar hur gärna du än vill. Detta är helt klart ett minus. Hur svårt hade det varit att låta spelaren själv välja frisyr och ansikte på sin karaktär? Dessvärre är karaktärsdesignen överlag undermålig. Den är antingen gravt fantasystereotypisk eller brutalt sexistisk. Varför spelets tre kvinnliga klasser, Seraphim, Dryad och High Elf, ska strutta om kring i minibikini och högklackat är för mig en gåta. Det är dessutom snudd på omöjligt att klä på sin avatar, oavsett hur många lager pansar min Seraphim bär så skymtar hennes svarta stringtrosor alltid fram. Fantasyporr-faktorn är hög i Sacred 2, vilket jag upplever som idiotförklarande av såväl utvecklingsstudion som spelaren.

Miljöerna i Sacred 2 är bitvis riktigt snygga och bjuder på en hel del omväxling. Jag hade dock gärna sätt att spelet innehöll fler områden och att dessa i sin tur skulle skilja sig mer från varandra. Visst bjuds det på både öken, djungel och barrskog men jag hade gärna sett ännu mer variation, varför låta ”verkligheten” sätta gränser för hur miljöer kan se ut i ett fantasyspel? Detta är i sig inte ett problem, istället är det fiendemängden som ställer till det. Genren hack ’n slash kretsar uteslutande kring strid. Således är Sacred 2 packat med ”klassiska” fantasyfiender, allt från människor och alver till förvuxna insekter och demoner dyker upp i spelet. I Ancaria lever dessa tätt, ungefär axel mot axel tätt. Det går inte att röra sig någonstans utan att antingen aktivt undvika eller intensivt hacka fiender. Att stanna upp och njuta av utsikten är helt enkelt inte ett alternativ. Vilket är synd, för Sacred 2 bjuder på många storslagna vyer.

Tigern är Seraphimens bästa vän
Sacred var en hack ’n slash pionjär då det lät spelaren rida och slåss från hästryggen. Det var inte unikt för spel generellt men för genren. Sacred 2 bygger vidare på möjligheten att rida och denna gång kan spelaren rusa fram antingen på en häst eller ett mer spännande riddjur. Varje klass har sitt eget riddjur, till exempel så har Seraphimen en sabeltandad tiger och Dryaden en gigantisk ödla. Att rida på ett av specialdjuren är ett stort plus i strid, då spelaren utför attacker tillsammans med sitt riddjur. Specialriddjuren är dessutom snabbare och hårdare än hästarna och blir oumbärliga framåt slutet av spelet. Enda nackdelen med riddjuren överlag är att de tenderar att dö under längre strider, och att bli strandsatt mitt ute i ödemarken med ett hundratal orcher mellan dig och närmsta stall är ett bakslag utan sitt like.

Strid är spelets nav och trots att spelaren är begränsad till att bara ”klicka” fienderna till döds så erbjuder Sacred 2 riktigt underhållande strider. Förutom din vanliga attack har spelaren en mängd olika superattacker vilka uppgraderas kontinuerligt under spelets gång. De går dessutom att sammanfoga i ett oräkneligt antal kombinationer. Här kan varje spelare hitta sin egen stil och taktik, kanske vill du främst skydda dig själv eller dela ut lite skada till många fiender samtidigt? Striderna hade dock mått bra av att vara aningen mer dynamiska, i regel står spelaren i mitten av en fiendeklunga och klickar tills det värker i handen. Det blir minst sagt tröttsamt i längden. Mer rörelse hade helt klart lyft spelets strider rejält.

Solid helhet
Sacred 2 har några stora brister, kanske framför allt den plågsamt sexistisk karaktärsdesignen samt de oroväckande många buggarna. Genren i sig har länge känts föråldrad och den uppfräschning som jag hoppats på att Sacred 2 skulle medföra kom aldrig. Dock är Sacred 2 på det stora hela en riktigt underhållande spelupplevelse. Att döda monster och gå upp i level är ett koncept som håller än idag även om det aldrig blir riktigt engagerande. Istället nöjer sig spelet med att vara ett trivsamt sätt att slå ihjäl några timmar på. Gamla hack ’n slash-rävar kommer garanterat ha kul i Ancaria och nya spelare får i och med Sacred 2 en bra introduktion till genren.

Text: Niklas Norén

Sätt ditt eget betyg på Sacred 2 – Fallen Angel!