Deep Silver
Atari
Action
260:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

En fängslande kuslig värld att gå vilse i

Deep Silvers S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky är, liksom föregångaren Shadow of Chernobyl, baserat både på bröderna Strugatskijs SF-roman Picknick vid vägkanten och Andrej Tarkovskijs oerhört vackra film Stalker. I den ej så avlägsna framtiden har en kuslig Zon uppstått kring det havererade kärnkraftverket i Tjernobyl, och värre ting än radioaktivitet sprider skräck i området. Ändå samlas från när och fjärran hoppfulla män som är villiga att utsätta sig för dessa faror – och för varandra – för chansen att lägga vantarna på någon av de överjordiska, fantastiska artefakter som åtföljt Zonens bildande. Stalker är termen för dessa män.

Spelets handling tilldrar sig ett år innan händelserna i Shadow of Chernobyl. Någonting har satt Zonens balans ur spel, och förödande utbrott sveper över landskapet och hotar allt levande. En grupp forskare fastställer orsaken: någon har lyckats tränga in till Zonens hjärta, själva reaktorn, en mytomspunnen plats där alla ens önskningar lär gå i uppfyllelse. Den erfarne stalkern Scar som visat sig ovanligt motståndskraftig mot utbrotten får uppdraget att utreda det hela och försöka stoppa utvecklingen innan Zonen uppslukar hela jorden.

I grunden är Clear Sky ett första-persons actionspel. Det har dock även vissa rollspelselement. Utrustning, vapen och ägodelar sköts i detalj med fönster på samma sätt som i t ex Neverwinter Nights. Förutom beväpning och kroppsskydd hanterar man sina artefakter här: mystiska föremål med olika effekter som skydd mot strålning eller ökad läkeförmåga.

Pengar är också en viktig faktor – surt förvärvade rubel spenderas på inköp av bättre vapen och skydd, men också uppgraderingar, reparationer och information om gömmor med materiel.

Men ett FPS-spel är det, trots nickar åt rollspel och survival horror. Scar har inga egenskaper att utveckla vid sidan av sina ägodelar; inga erfarenhetspoäng eller klassnivåer. De många uppdrag som finns att utföra för Zonens olika fraktioner ger endast belöning i form av pengar. Detta är synd, eftersom det gör både uppdragen och huvudpersonen mindre intressanta.

I en FPS är förstås strid centralt, och här har mycket ansträngning lagts ned. Fienderna är väl modellerade och väl animerade, från strålskadade hundar och mumlande zombier till bepansrade elitsoldater och fasaväckande mutanter. De förvånansvärt många skjutvapnen är även de samvetsgrant utformade, med unika ljud och skilda attribut, och kan uppgraderas efter egen smak.

Ändå blir det så småningom lite repetitivt. Eftersom de flesta strider inte är scriptade blir de ofta mer eller mindre likadana. Jämfört med Shadow har Clear Sky tonat ned ”dungeon crawl”-aspekten och i stället betonat strid mellan grupper av stalkers, Fast detta är välgjort blir det lätt för mycket av det goda.

Clear Sky:s styrka är snarare, precis som i föregångaren, den atmosfär det förmedlar; här är influenserna från filmen uppenbara. Zonen känns verklig, skrämmande och vidsträckt, och dess befolkning skiftar organiskt. Vädret växlar, natten faller kolsvart, livsfarliga anomalier skimrar i luften, geigermätaren tickar oroligt, mutanter prasslar i buskarna. Att springa på en grupp stalkers i gasmask runt en lägereld förmedlar en känsla av trygghet; det hålls en fryntlig konversation på ryska; någon plockar fram gitarren. Så hörs skottlossning längre bort, ett nödrop kommer och man får skynda vidare.

Tyvärr innebär upplägget ofta långa transportsträckor fram och tillbaka, även om det kan vara mysigt att bara vandra i Zonen. Dock finns guider, som mot betalning tar dig mellan platser du redan besökt.

Clear Sky har mycket gemensamt med sin föregångare – lite väl mycket ibland: många av kartorna och en hel del av storyn och grafiken är identisk med Shadow of Chernobyl. Men fienderna är klipskare, grafiken bättre och engelskan mindre tafflig. Vänta dig inte en tät, välregisserad historia eller årets ”shooter”, men ställ in dig på en fängslande och kuslig värld att gå vilse i.

Text: Kristoffer Sjöö

Sätt ditt eget betyg på S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky!