Europa Universalis III Complete Edition
300:-

Intryck: 6     Innehåll: 9   15

Håller att spelas både länge och mycket
Paradox spel kan jämföras med ett gott vin; i början eldigt, otyglat och ibland obalanserat och oslipat för att efter ett par expansioner bli balanserat, detaljrikt och få en tydlig karaktär.

Detta är en samlingsvolym av det ursprungliga spelet, packat tillsammans med expansionerna Napoleons Ambition och In Nomine. I praktiken innebär detta dock att man spelar spelet uppgraderat till den senaste expansionen.

Att köpa ett av Paradox Interactives spel som samlingsvolym är dock en mycket god investering. Paradox överger nämligen inte sina spel utan uppdaterar dem ständigt med patchar och enstaka expansioner. Spelen förbättras ständigt och kan i början jämföras med ett ungt vin, eldigt, otyglat, ibland obalanserat och oslipat. Men spelen kan efter ett par expansioner jämföras med ett vällagrat vin, balanserat, detaljrikt och med tydlig karaktär. Fast till skillnad från viner så kan man köpa den färdiglagrade produkten billigare.

Vad har förbättrats?
Europa Universalis III var när det släpptes en smula oslipat, sedan dess har dock en mängd funktioner lagts till och spelets mekanism balanserats. Den otroliga handlingsfriheten med tusentals provinser och hundratals stater har kompletterats med ett system med uppdrag för staterna samt olika beslut rörande provinser som man kan ta ställning till. En annan stor förbättring av spelet från originalutgåvan är en uppgradering av upprorsstyrkor som nu tillhör en av många kategorier och agerar därefter. Religiösa, patriotiska med flera olika typer agerar olika och ger olika resultat.

Vidare så har även systemet med kolonier förbättrats och finjusterats sedan spelet ursprungligen släpptes.

Vad var redan bra?
Spelet bar med sig ett tungt, gediget arv från de två tidigare spelen i serien. Komplexiteten och den historiska autenciteten kombinerat med ett spelsystem som verkligen utmanar och ger möjlighet att spela spelet om och om igen utan att någonsin behöva upprepa sig. Är du historieintresserad, gillar du ”tänk-om” scenarion och funderar du kanske på vad som kunde ha blivit av Kalmarunionen om Gustav Vasa inte lyckats. Då är det här spelet för dig.

Vad talar mot det här spelet?
Är du en fan av actionspel är detta inget spel för dig. Att lotsa ett litet europeiskt furstendöme från år 1400 till år 1820 tar många, många timmar av tålmodig väntan på små gradvis förändringar och erbjuder endast sällan några stora, omvälvande förändringar. Inte ens om du väljer att spela en av tidens stormakter så kommer du undan årtionden av lågintensiva småförändringar och relativt obetydliga beslut.

Spelet var ursprungligen lite för avskalat på småhändelser och beslut då man tagit bort en stor del av de många händelser som styrde och drev de tidigare två spelen. Men med utbyggnaderna så har man som spelare fått ett antal provinsbeslut att ta ställning till och nationella mål att sträva efter. Dessa ger långsiktiga mål och något att göra när spelet är lugnt.

Grafik, tillbehör och manual
Grafiken har tagit ett stort kliv framåt, blivit tredimensionell och kräver nu en del av ditt grafikkort. Men det vore ändå en grov överdrift att påstå att grafiken är imponerande.

Spelet levererades med en tjusig karta över världen, med alla spelets provinser inritade. När jag får ett eget rum att leka i av sambon så kan nog den tänkas hamna på väggen. Jag får inte heller bara en manual, utan tre! Klart användbart, som uppslagsbok för den erfarne och som något att sträckläsa för nybörjaren.

Sammanfattning och betyg
Spelet har en lite annorlunda känsla än de tidigare Paradoxtitlarna. Jag hade svårt för att gilla det från början. Med de två expansionerna och flitigt patchande så har det dock fått mer styrfart. Man måste få delmål på vägen, för som i alla Paradoxspel är vägen från start tills tiden är slut väldigt lång, veckor om inte månaders spel. Detta har man åtgärdat så väl så att jag kommer att fortsätta spela och säkert även börja om, flera gånger. En hög tröskel men ett spel som håller att spelas länge och mycket.

Text: Björn Olsson

Sätt ditt eget betyg på Europa Universalis III Complete Edition!

Intryck 9