Predators
Werewolf: the Forsaken
186
268:-

Varulvarnas fiender är ett så centralt tema i Werewolf: The Forsaken att en monsterbok är så gott som oumbärlig. Och de vita vargarna gör ingen besviken den här gången heller. Svagast är beskrivningen av andevärldens monster, som blir lite för arketypisk. Starkast är beskrivningarna och regelverktygen för att skapa besatta människor. Att tränga igenom alla legender och myter som omger Shartha – spindelsvärmen och råttsvärmen är mycket spelinspirerande och utgör en bra utgångspunkt för riktigt ruskiga skräckhistorier...

Werewolf: The Forsaken är ett spel som behöver en monsterbok. Våldsam kamp mot yttre fiender är ett grundläggande tema, och spelet har ingen brist på varelser som anser att varulvar gör sig bäst döda. Predators ger en ingående beskrivning av Urathas farligaste motståndare, från andar och besatta till oklassificerbara fasor. Det är inte en samling med blandade monster utan någon annan uppgift än att slaktas av rollpersonerna, utan alla har en nära koppling till varulvarna och anledning att hata dem. Boken består av fyra kapitel och eftersom de är så olika beskriver jag dem var för sig:

Andevärldens invånare

Det första kapitlet behandlar andevärldens innevånare. Efter en kort inledande text om hur andar fungerar ägnas största delen av kapitlet åt massor av exempel på andeväsen. Eftersom de formas efter olika koncept i den fysiska värden är andarna av nödvändighet väldigt arketypiska, så man blir inte speciellt överraskad när man läser om dem. Jag vet inte om det kunde ha gjorts på något annat sätt, men som det är nu är det inte speciellt spännande att läsa och kapitlet om andevärlden är helt klart bokens svagaste del. Nästa kapitel beskriver Hithimu, andar som besatt en människa. Istället för att bara rada upp olika varianter så får man här ett system för att konstruera dem som liknar den vanliga rollpersonsgenereringen. Beroende på typ och erfarenhet har de besatta olika grundkrafter och dessutom många olika valbara förmågor som köps på samma sätt som rollpersoners fördelar. Utöver det ägnas stor plats åt deras motivation och beteende.

Jämfört med föregående kapitel passar det här mig perfekt. Man får kunskap och regelverktyg för att själv kunna skapa den varelse man behöver till sin kampanj. Varje Hithimu blir en egen individ utan att de är så olika att det blir urvattnat. Det är ett berömvärt upplägg.

Spindlar och råttor

Kapitel tre handlar om Shartha - spindelsvärmen och råttsvärmen. De behandlas på nästan samma sätt som de besatta, men med större fokus på bakgrund och legender. Det är passande eftersom mystiken och de olika berättelserna om deras uppkomst är det som gör dem intressanta. Om möjligt är det här kapitlet ännu bättre skrivet än det föregående och särskilt spindlarna, Azlu, inspirerar till skräckhistorier. Förutom de två svärmar som fanns med i grundboken presenteras tre nya. De är helt valfria och egentligen bara idéer för hur man kan hitta på egna varianter. Jag hade gärna sätt att de beskrivits mer utförligt.

Det sista kapitlet är det kortaste och heter ”Horrors of an ancient age”. Det innehåller sex uråldriga varelser att stoppa in i kampanjen när man behöver något som inte passar in i de vanliga grupperna. Skräck tappar udden om det blir för välkänt och då kan någon av dessa oförutsägbara monster röra om i grytan. För varje varelse ges två alternativ om sanningen bakom dess existens, så det är bara att välja eller hitta på något eget. Den här avslutande delen når inte upp till samma nivå som kapitel två och tre men är forfarande bra och inget jag skulle vilja vara utan.

Ett givet köp

Som väntat är illustrationern av hög kvalié men jag hade gärna sett fler. Det bör också nämnas att de rena varulvsstammarna inte alls tas upp. De är viktiga fiender men kommer av utrymmesskäl att få en egen bok.

Predators är bra och framförallt tror jag att alla som spelar Werewolf kommer att ha nytta av den. Varulvarnas fiender är ett så centralt tema i spelet att en monsterbok är ett självklart köp. Även de som spelar något annat spel i World of Darkness kan ta sig en titt på Predators, eftersom stora delar av innehållet går att använda även om rollpersonerna inte är varulvar.

Sätt ditt eget betyg på Predators!

Totalt har 5 personer röstat.
Intryck 6,6