In a Wicked Age
Lumpley Games
In a Wicked Age
36
100:-

Intryck: 5     Innehåll: 4   9

In a Wicked Age är ett tunt litet sword & sorcery-spel, 36 sidor tjockt, helt i svartvitt och med enkla illustrationer som ändå besitter en viss naiv charm. Typografin är lättläst och språket trevligt resonerande.

Det intressanta med spelet är att det är helt förberedelselöst. Man slumpar fram fyra korta beskrivande meningar från en lista (och man kan med fördel skapa en egen sådan), och ur dessa plockar man rollpersoner, andra personer, konflikter och startsituation. Att sätta spelvärden på personerna går snabbt, det handlar mest om att fördela lite tärningar över olika sätt att göra saker (med kärlek, med våld t ex). Det leder till antagonistiskt spel där spelarna ofta ställs mot varandra, långt från den traditionella äventyrargruppen. Varje spelmöte är en avslutad berättelse, men det fina är att man vid nästa speltillfälle låter minst en rollperson återkomma. Man skapar en lista över vilka rollpersoner som ska återvända, och den hamnar på listan som ger sig in i en konflikt i underläge och ändå klarar sig ett tag. Efter ett tag kan man också rotera vem som är spelledare. I längden har man skapat motsvarigheten till en novellsamling, ett antal berättelser där personer, platser och myter går igen men där mycket ändå skiftar från en berättelse till annan. Det är också möjligt att spela berättelser i omkastad tidsordning så att man efter hand utforskar förhistorien till tidigare händelser.

Konfliktsystemet är snabbt och ger mycket inverkan på fiktionen: det är tydligt vad varje tärningsslag representerar trots en rätt hög abstraktionsnivå.

Jag tycker In a Wicked Age är ett ypperligt spel: förberedelselöst, snabbt och kreativitetsfrämjande. Men det har en stor nackdel. Reglerna förklaras fullkomligt uselt, och för att begripa sig på hur man egentligen ska spela det måste man nästan läsa många långa diskussioner på olika webbforum. Mycket förklaras endast genom exempel, och en del inte alls. Spelet är därför betydligt bättre än boken som verkligen skulle behöva en revision.

Text: Svante Landgraf

Sätt ditt eget betyg på In a Wicked Age!

Totalt har 3 personer röstat.