Dragon Warriors
Tillverkare
Flaming Cobra
Omslag
Hårdpärm
System
Dragon Warriors
Sidor
256
Ca Pris
300:-
  Intryck: 7     Innehåll: 9   16
 
 

Det klassiska brittiska rollspelet återuppstår efter över tjugo år, varsamt renoverat. Kan ett så gammalt spel vara något? Svaret på den frågan är förvånasvärt nog ja.

1986 köpte jag fantasyrollspelet Dragon Warriors. Det var skrivet året innan av Dave Morris och Oliver Johnson, som mötts på universitetet i Oxford. De hade tröttnat på den amerikanska typen av fantasy i spel som AD&D. De ville införa en mer europeisk, sagoinfluerad medeltida känsla, med mörka skogar, gravkullar och varelser hämtade från den brittiska folkloren. Spelet kom varken i en låda eller som inbunden bok, utan som sex vanliga pocketböcker. Den första boken innehöll två klasser och äventyr att spela. De följande fyra introducerade ytterligare klasser och äventyr, och den sista en komplett kampanj: Legend. Reglerna var för sin tid pedagogiskt beskrivna och lätta att använda, och världen spännande. Jag spelade Dragon Warriors i flera år och det blev dessutom en av mina främsta inspirationskällor när jag skrev Saga.

Nu har Magnum Opus Press till min stora överraskning återutgivit spelet. Dock inte i pocketversion utan som en rejäl inbunden bok på 256 sidor i letter-format där man samlat alla regler, hela kampanjen och ett introäventyr. En del reglar har uppdaterats och annat lagts till, men inte mycket. De övriga äventyren från de gamla böckerna kommer ges ut i den kommande boken Sleeping Gods. Redan nu finns ett Bestiarium att köpa, som ger mer bakrundsinformation om de varelser som presenteras kort i grundboken.

Boken har en enkel men funktionell 2-spaltslayout, som är prydlig och lättläst. Det sista förbättras ytterligare av att boken är väldigt välskriven (författarna har ju studerat vid Oxford, som sagt), och logiskt disponerad. Illustratonerna i boken är svartvita, de flesta i en teckningsstil i gråskalor som för tankarna till de bilder som finns i Mutant: Unergångens Arvtagare.

Dragon Warriors är ett spel som har något så “otidsenligt” som klasser och nivåer. Men det fungerar faktiskt över förväntan, och är inget jag retar mig på. Yrkena är indelade i krigare (Knights och Barbarians), och magiker (Sorcerers, Mystics, Elementalists och Warlocks). Dessutom finns det en utbyggd tjuvklass som kallas Assassins.

När det gäller krigarklasserna så är Knight givetvis medeltida riddare, och Barbarian krigare som vikingar eller picter. Egentligen handlar det om olika sätt att slåss.

Om man vill spela magiker har man också mycket att välja på, från klassiska trollkarlar till de mer schamanliknade elementalisterna eller kanske en Warlock som både kan använda besvärjelser och svärd.

Assassin-klassen är en något udda fågel, som spelskaparna främst rekommenderar för intrig- och stadsäventyr, eller äventyr i de äldre rikena i södra delen av Legend. Hursomhelst är det en klass som är betydligt roligare att spela med sitt bredare spektrum än de tjuvar man ser i andra fantasyrollspel.

Klasserna i Dragon Warriors känns betydligt mer som riktiga yrken än i andra spel, då är mycket bättre integrerade i själva kampanjen än vad som är vanligt. Det finns även regler för att bygga en rollperson med färdigheter från flera klasser, men det känns faktiskt helt onödigt.

Trots att Dragon Warriors inte är Basic Role-Playing-baserat så kommer många svenska spelare att känna sig hemma. Ett attackslag görs till exempel med en 20-sidig tärning, där man ska slå under ett värde (Attackvärdet minus motståndarens Försvarsvärde) för att träffa. Det mesta i spelet görs på ett liknade sätt, även magi. Men till skillnad från Basic Role-Playing så ger systemet en tajtare känsla, förmodligen för att det är specialskrivet för spelvärlden. Det är utan tvekan ett av de bästa “traditionella” rollspelssystem jag sett.

En sak jag gillar är att vapen är har fasta skadevärden, men man slår för vapnens genomslagskraft. En stridshammare gör t.ex. samma skada som en dolk, men har mycket lättare att slå igenom en rustning. En annan trevlighet är att de har kvar spelexempel i form av korta tecknade serier, som i gamla pocketversionen.

Utöver regler för magi och strid, finns det enkla varianter av regelsystemet som täcker upp det mesta man kan stöta på i ett äventyr, som moral, skräck och vansinne, resor, förbannelser, sjukdomar och så vidare. Det finns även hjälp för att skapa bakgrundshistorier till rollpersonerna och stöd för spelledaren att bygga sin egen kampanj.

Dragon Warriors utspelar sig i spelvärlden Legend, som man kan beskriva som en mörkare och mer fantastisk version av vår egen medeltid, även om kartan ser annorlunda ut. Världen är precis så där lagom noga beskriven; tillräckligt mycket för att ge många äventyrsuppslag, men inte så mycket att man inte själv kan lägga dit saker man vill ha med.

Det är här spelet visar sin verkliga styrka och det är dess flavour. Jag kan inte på rak arm säga något rollspel som så bra kombinerar ett effektivt men enkelt spelsystem, sagostämning och europeisk medeltidskänsla. Dessutom är det lättläst, bra upplagt och framför allt komplett, man får verkligen mycket för pengarna. Om man gillar medeltidsfantasy, och vågar sig på ett spel både med klasser och levels så är det ett mycket bra köp. Jag har sett nya rollspel som känts betydligt tröttare.

Text: Tomas Arfert


 
  Sätt ditt eget betyg på Dragon Warriors!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 7 personer röstat.
Intryck 6,71
Innehåll 6,43
Sammanlagt betyg 13,14
 
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006