Misslor
Neogames
Eon
80
200:-

Intryck: 5     Innehåll: 6   11

Det här tillbehöret till Eon beskriver rasen Misslor. Dessa är Eons och Neogames svar på Tolkiens hober. Även om man inte finner några håriga fötter bland misslorna så finns här gott om matglada livsnjutare med fåniga namn och fredlig syn på tillvaron och livet. Neogames har alltid varit kända för sin enorma detaljrikedom i sina spel och den här boken viker inte av från den trenden. Man får här en mycket väl utkristalliserad bild av nästan allt som har med misslor att göra. Detta gör tillbehöret helt klart intressant för den som har tänkt ha med dessa små krabater i sina äventyr.

Bilden av detta folk målas upp som väldigt ljus och glättig. Boken riktar sig till dem som vill föra in lite gullig komik i sina äventyr. Den mycket naiva och oskyldiga stämningen skildras genom misslornas förkärlek till pajer, saft och hängselbyxor. Dessutom dras misslorna med mycket märkliga namn. ”Lerläpp”, ”Russin” och ”Bullen” är några exempel på namn som nästan får en att undra om författarna tar rasen på allvar?

Ser man igenom den tokroliga fasaden finns här dock en del öppningar till intressant rollspelande. Det mest inspirerande avsnittet är det som behandlar misslornas förmåga att dela med sig av minnen och känslor till sina rasfränder. Detta gör bland annat att lögner i misslesamhället är uteslutet. Som spelledare får man en uppsjö av intressanta äventysuppslag då man läser igenom avsnittet. Även det sista kapitlet som är ett sagoinspirerat äventyr är riktigt bra. Det har dessutom misslornas minnesöverföringsförmåga som en central beståndsdel.

Tyvärr är dock boken slapphänt korrekturläst. Stavfel och märkliga meningsbyggnader kantar texten och språket är på tämligen simpel nivå. Layoutmässigt är boken mycket enkel och saknar färgbilder inuti. Illustrationerna är enkla, men tjänar sitt syfte väl. Boken rekommenderas främst till den inbitne hobälskaren men bör undvikas av den som vill föra in mer exotism och äventyr i sin kampanj.

Text: Ola Lundin

Sätt ditt eget betyg på Misslor!

Totalt har 4 personer röstat.