GURPS Mysteries
Steve Jackson Games
GURPS
128
180:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Jag har inte fastnat för GURPs regelsystem, men trots det köpt och använt en del GURPs supplement då de ofta är välskrivna, inspirativa och späckade med uppslag och ideer. Med spänning och förväntan började jag läsa GURPs Mysteries. Det börjar bra med en gemongång av mysterie- och ”whodunit” genren, samt vad som skiljer ett mysterie från andra berättelser. Sedan följer beskrivningar av olika typer av mysterieberättelser, med exempel på författare, samt ett typiskt mysteries beståndsdelar. Insprängt i texten finns små rutor med allt från verkliga kriminalfakta till berättartekniskadetaljer man bör tänka på i ett mysterie. Det känns stundtals som en rollspelsanpassning av en ”så här skriver du en deckare-bok”, men ger många användbara tips för den som planerar ett mysteriescenario. En stor del av boken upptas av beskrivningar av historiska-, sci-fi- och fantasysettings för mysterieberättelser. Där ges även råd för hur man tampas med problem i historiska miljöer, moderna kriminaltekniskametoder och misstolkningar av fakta och ledtrådar. samt årtal för olika kriminaltekniska genombrott och företelser.

Bland alla uppslag för historiska settings finns allt från spanska inkvisitionen till Sir Robert Peels theif takers. Det finns även riktlinjer för hur magi och övernaturliga förmågor kan användas i mysterier, både för att lösa och begå brott. Framtids och sci-fi-mysterier får en bra genomgång full av uppslag och idéer. Regelavsnitten som är insprängda i texten är välskrivna, och ger snabb överblick och ideer om hur man kan hantera olika regeltekniska situationer.

GURPs mysteries är välskriven och lättläst. Layouten känns till en början lite åldersstigen, men ändå ändamålsenlig och tydlig. Innehållet och det intryck läsningen gav mig är bara positiv. Mysteries ger dröshögar av inspiration och en uppsjö uppslag för bra mysterieäventyr. GURPs mysteries är helt klart att rekommendera för de som funderar på mysterieäventyr, även för den som inte använder GURPs som regelsystem.

Text: Johan Englund

Sätt ditt eget betyg på GURPS Mysteries!