Manual of the Planes
D&D 4th Edition
160
230:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Ett klassiskt supplement kommer nu till den nya utgåvan av Dungeons & Dragons. Manual of the planes beskriver de olika dimensioner som D&D-universat består av, hur man tar sig till dem och vad man kan finna där. Det är allt från brinnande helveten till kaos-plan och arketypiska skogar, och dessa platsers invånare är minst lika exotiska.

4th ed innebar en revision av den kosmologi 3rd ed använde, där flera plan slogs samman till några få, och Feywild och Shadowfell tillkom. Det rör sig om ungefär samma sak som White Wolfs gamla kosmologi med upper och lower penumbras. Feywild är den Platonska arketypen för vildmark, där alver och vilda djur lever i orörd natur. Shadowfell är naturens mörka och farliga spegelbild, ett skuggplan där många faror lurar.

Manual of the Planes beskriver först kosmologin som helhet och hur de kan användas i en kampanj. Sedan följer beskrivningar av Feywild, Shadowfell, Elemental Chaos och Astral Sea, de stora huvudplanen. Inom vart och ett finns oräkneliga mindre plan, allt från klassiker som Nine Hells och City of Brass till nya platser som Gloomwrought, City of Midnight. Därefter introduceras ett gäng nya monster, med många devils och demons att plåga spelare med. Ett kort kapitel ger 8 nya paragon paths, samt några nya rituals och magic items.

Manual of the Planes är en bok för spelledare. Som spelare har man liten praktisk nytta av informationen, och det kan förstöra ens underhållning att i förväg veta alla detaljer om olika dimensioner. För spelledaren är denna bok intressant om man tänker använda D&D’s kosmologi som bas. För de som vill skapa en helt egen bild av universum finns det inte mycket att hämta här.

Feywild och Shadowfell, som får stort utrymme, känns generiska och ointressanta. Bilden av eladrins liv i Feywild är mycket Tolkien, och varför måste alla dimensioner ha sitt eget underdark? Lyckligtvis får några av de riktigt kreativa koncepten från D&D’s förflutna, t ex den multidimensionella metropolen Sigil en hel del utrymme.

Sätt ditt eget betyg på Manual of the Planes!