Traveller: High Guard
Mongoosepublishing
Traveller
154
210:-

Intryck: 5     Innehåll: 7   12

Att konstruera rymdskepp har alltid varit en grundsten i Traveller. Ända sedan originalutgåvan från sjuttiotalet har det funnits en bok till varje utgåva av spelet med regler för skeppskonstruktion. Tyvärr har majoriteten av dessa böcker dragits med alldeles för mycket errata. Därför har den församlade Traveller-expertisen kollektivt hållit andan i väntan på att Mongoose ska släppa sin version av skeppskonstruktion. Ska det bära eller brista?

Boken börjar med drygt 40 sidor nya regler och karriärstabeller för yrken inom flottan. Totalt finns det tio nya karriärer, alla med tre underyrken vardera. Det är allt i från vanliga besättningsmän till legendariska befälhavare och samtliga med fullmatade händelsestabeller som ger karaktärerna kött på benen . Den här sektionen är bra och det kliar i fingrarna att sätta igång och slå fram en flottist och försöka sig på en karriär.

Efter det följer ett avsnitt om nya tillval till rymdskepp. Här hittar du regler för nya piffiga kommandobryggor, holografiska kontroller och annat smått och gott. Det är inte särskilt inspirerade skrivet och tillvalen känns ordinära men de gör utan tvekan sitt jobb. Därefter följer själva konstruktionsreglerna som är uppdelade på mindre skepp och större varianter såsom militära kryssare eller superfraktare. Det är ett i grunden ganska simpelt system som går ut på att du börjar med en storlek på skeppet och sedan utrustar det med skrov, motorer, vapen och olika system i tur och ordning.

Slutligen finns en massa rymdskepp med minimala översiktsplaner och ett avsnitt med nya mer detaljerade rymdstridsregler där min favoritdel är möjligheten för befälhavare till större skepp att ge olika typer av order till sin besättning. Det kan vara allt i från Damn the torpedoes! som låter skeppet styra rakt in i fientlig eld till Roll the ship! som ger en defensiv bonus.

High Guard är torr läsning och är funktionellt formgivet, men också en gedigen skeppsbyggarmanual och en utmärkt kampanjbok för att spela karaktärer i flottan.

Sätt ditt eget betyg på Traveller: High Guard!