Munchkin Quest
Steve Jackson Games
2-4
180 minuter
450:-

Munchkin Quest är som alla goda Munchkin-ting ett spel som har tydliga mål. Här handlar det om att levla och loota.

Jag får erkänna att som pysselgalning blev jag lite besviken när jag öppnade lådan första gången. Steve Jackson Games har redan tryckt ut alla spelpluppar! Samtidigt måste jag tycka att det är ruskigt praktiskt eftersom jag då kan sätta igång att spela med en gång och inte behöver förbereda något. Det är bara att öppna ziplocpåsen och sätta igång. John Kovalic, som illustrerat övriga Munchkin-spel har illustrerat även det här, och jag får nog säga att det pirrar lite i magen när jag tittar på de små munchkinsarna som är spelpjäser. Vilka söta motorsågar! Och det bedårande blodtörstiga leendet! Kan det bli bättre än en Munchkin i 3D? Förmodligen, men inte just nu i alla fall.

Spelbrädet är uppbyggt av moduler som består av rum och förbindelser mellan rummen. De här dras slumpmässigt.  Hittills har jag, när jag spelat, träffat på bland annat ett Level-up-room och en tortyrkammare, strax intill köket, där det för övrigt dök upp en flygande näsa som min medspelare mutade med 200 guldmynt för att den inte skulle slåss med honom. Det är sådana småsaker som gör Munchkin Quest till ett riktigt roligt Munchkin-spel.

Spelrundorna är uppbyggt enligt turordningsprincipen. Först drar spelaren ett Deus ex Munchkin-kort. DxM kort är lite luriga, eftersom de kan vara både användbara och värdelösa, beroende på hur många spelare man är. Är man fler än två spelare (vilket rekommenderas) så funkar de jättebra, men är man bara två är det svårt att ha hjärta nog att vara riktigt elak. Men DxM-korten låter mig också få nya raser eller klasser, och eftersom jag har spelat Munchkin tidigare så är det inga nyheter. Sedan gör jag mina handlingar, och som nybörjar munchkin, människa utan klass (riktigt dålig humor, men det är Munchkin), är det tre handlingar som gäller per runda. På de handlingarna får jag undersöka rum, leta saker, slåss mot monster, eller göra affärer med mina medmunchkins.  Varje nytt rum som upptäcks för med sig ännu ett av Munchkinmenageriets underbara monster, Maul Rat, Bullrog, Shadow Nose, Displacer Beast med flera. Striden är busenkel. Utgå ifrån level, lägg till eventuella bonusar, slå för dig själv och slå för monstret. Högst vinner.

När alla spelarna gjort sina handlingar (som är markerade med tre fotmarkörer som i början av omgången är gröna – för varje handling vänder man upp den röda sidan) så är det monstrens tur att knata runt brädet. Det finns en sexsidig monstertärning med färg som avgör vilket håll de små liven får gå åt, vilket är trevligt, eftersom det är en enkel mekanik att använda sig av. Så enkel att det tog ett tag att hitta den. Precis som det tog ett tag att hitta reglerna för hur man lägger ut brädet.

Det lustiga är att det står ganska tydligt i reglerna, och till och med på de ställen där man förväntar sig att de skall stå, men inte riktigt, så det blev lite letande. På det stora hela är reglerna lätta att förstå eftersom de är så enkla, men det är faktiskt småkrångligt att hitta, liksom det är lite småkrångligt att förstå en del exempel. Jag misstänker att det kommer av att författarna haft kul och dessutom förutsätter att spelaren vet en del om Munchkin sedan innan. Därmed inte sagt att reglerna är dåliga, bara småluddiga.

Munchkin Quest är ett roligt spel för 2 - 4 spelare, men det är med största sannolikhet roligare ju fler av de fyra spelarna man är. Det är också ett Munchkin-spel. Nördhumor finns det gott om, och det är ingen idé att vänta sig något annat än zombin (det vill säga zombie bin...) och tentakelförsedda näsor. Det är en bra anpassning av Munchkin-kortspelet, och jag tycker om att man själv kan bygga brädet, eftersom det ger mer omspelbarhet än ett fast bräde. Mekaniken är också tydlig och på sina ställen riktigt underfundig. Kovalics illustrationer lyfter spelet till en bra nivå och Munchkin-älskare bör definitvt pröva. Enda nackdelen är de något fluffiga reglerna.

Sätt ditt eget betyg på Munchkin Quest!

Totalt har 4 personer röstat.
Innehåll 7,5