Z-Man Games
1-5
120 minuter
650:-
  Intryck: 6     Innehåll: 10   16

Agricola är ett resurshanteringsspel för 1–5 personer i typisk tysk anda. Det finns olika träpjäser, enkla regler och en komplexitet som överstiger vad som går att överblicka.

Scenariot är att du spelar en bondefamilj på 1670-talet, när pest och dåliga tider äntligen släppt greppet om Europa. Under 14 rundor får du placera dina familjemedlemmar på olika platser på spelplanen för att låta dem utföra olika handlingar. Det kan handla om att samla in resurser i form av trä, lera, sten eller vass; förbättra gården genom att plöja åkrar, hägna in hagar eller bygga fler rum till huset; skaffa boskap eller utföra andra taktiska drag som att få göra första draget i nästa runda. Med sina resurser kan man bygga till sin gård – exempelvis brunn, eldstad eller bakugn – vilket ökar möjligheterna att utnyttja framtida resurser effektivt. Varje runda blir en ny handling tillgänglig för familjemedlemmarna, vilket ger spelet ett visst mått av oförutsägbarhet.

En av de viktigaste handlingarna är utöka familjen, vilket blir en stor fördel eftersom man då kan utföra fler handlingar framöver. Att vara första spelare när den handlingen blir tillgänglig är lyckat, då man inte bara får en ny familjemedlem – man hindrar också andra spelare från att utöka sina familjer den rundan. Om en handling är upptagen kan ingen annan välja den. Nackdelen med en stor familj är att varje familjemedlem äter mat, och om man inte har tillräckligt med mat blir man hårt bestraffad.

På ytan är Agricola knappast unikt för sin spelidé – att få resurser att växa så mycket som möjligt genom att avväga långsiktig och kortsiktig tillväxt. Men Agricolas skapare Uwe Rosenberg har lyckats extremt väl att skapa ett spel som går att variera. Agricola går att spela i ”familjeversion”, där slumpen är begränsad till i vilken ordning nya handlingar blir tillgängliga. Att säga att spelet blir lättöverskådligt är en överdrift, men det blir möjligt att få en uppfattning om vad som kommer att hända närmsta tiden.

Med spelet följer också tre uppsättningar extrakort: den elementära, den komplexa och den interaktiva kortleken. Används någon eller några av dessa tilldelas varje spelare sju kort med yrken och sju kort med mindre tillbyggnader. Dessa spelas ut som andra handlingar, men kan förändra spelet genom att ge bonus varje gång någon samlar mat i fiskdammen, göra att man kan spela ut två yrkeskort åt gången, får plöja extra fält, osv. (Det finns expansioner med fler kortlekar att köpa.) Den skickliga spelaren ser givetvis till att redan från början anpassa sin taktik efter vilka yrkes- och tillbyggnadskort man har, och den tursamma spelaren ser till att ha kort som passar väl ihop. Med extra kortlekar blir spelet mer oförutsägbart, men det finns också större risk för orättvisa förutsättningar att lyckas i spelet.

När de 14 rundorna är till ända summeras spelarnas tillgångar för att se vem som lyckats bäst i sitt bondeliv. Inte helt oväntat handlar de sista 1–3 rundorna om att jämföra sina resurser med gränserna för olika poängnivåer, medan början av spelet mest handlar om att bygga upp sina inkomster.

Mer oväntat är att spelet är fult, både till låda och innehåll. Medan förhandsutgåvan hade små träfår och träkossor har pjäserna i nuvarande utgåva reducerats till träkuber och träpuckar, som dessutom är svåra att skilja åt i dålig belysning. Vad sägs om två olika gul-orange respektive bruna nyanser på pjäser? Spelplan och kort är i gedigen kvalitet, men grafik och tydlighet kunde vara bättre. Halvfula skissteckningar blandas med gyttriga markeringar om den speltekniska betydelsen. När så mycket möda lagts på att få dynamiken att fungera förtjänar spelet en snygg layout. Skäms!

Att utseendet är en besvikelse gör det också svårt att sätta betyg på Agricola. Ett spel som tar förstaplatsen på BoardGameGeek förtjänar ”Fenix Rekommenderar”, men det kräver ett nästan orimligt högt betyg på spelets intryck. Som helhet är det svårt att inte rekommendera Agricola, så jag väljer att vara snäll med betyget. Men jag ser fram emot en snygg nyutgåva i framtiden.

Text: Johan Falk

Sätt ditt eget betyg på Agricola!

Totalt har 6 personer röstat.