Mysterious Places
World of Darkness
135
218:-

White Wolf har satsat ganska hårt på allmänna tillbehör till World of Darkness. Mysterious Places är det tredje supple-mentet riktat till dem som spelar med mänskliga rollspersoner. Boken beskriver nio platser, alla kopplade till något mystiskt och oförklarligt. Vi har ett hemsökt universitet, en gråtande staty, ett försvinnande rum och sex andra platser av mycket varierande slag. I de flesta fallen rör det sig om klassisk skräck, och jag får tydliga vibbar av Tales from the Crypt och Twilight Zone.

Platserna är skrivna i form av rätt generella men ändå utförliga äventyrsuppslag. De går att placera lite var man vill och det ges alltid flera förslag både på hur rollpersonerna kan komma att dras in i handlingen, och hur det hela sen utvecklas. Allt beroende på rollpersonerna och vilken typ av skräck gruppen föredrar.

Min upplevelse av de ingående platserna varierar rätt mycket. Några av dem känns fantasilösa och ger mig inget som jag inte skulle kunna hitta på själv. Ytterligare ett par är okej och inget att klaga på. Som tur är finns det till sist några som verkligen står ut och får rejäl fart på min fantasi. Massor av varianter på hur jag skulle vilja spela dem poppar upp i huvudet. För mig är de bra nog för att lyfta den här boken rejält.

Även om tanken är att boken ska gå att använda även för dem som spelar övernaturliga varelser så tror jag att mycket av känslan går förlorad. Många av de klassiska skräckteman boken använder bygger på en vanlig människa som utsätts för det ovanliga. Däremot är platserna så pass generiska att de borde går bra att använda även till andra rollspel. Det finns visserligen spelvärden i boken, men det är inget som inte en erfaren spelledare lätt kan konvertera. Rent tekniskt är alla scenariona välskrivna. Eftersom det här med skräck är mycket av en smaksak så tror jag att alla kommer att kunna hitta sina favoriter i Mysterious Places, och inte nödvändigtvis de som jag gillade bäst.

Sätt ditt eget betyg på Mysterious Places!

Totalt har 7 personer röstat.
Intryck 6