Kamisado
Burley Games
2
20 minuter-5 timmar
270:-

Hur mycket jag än letar kan jag inte hitta något om vad Kamisado egentligen handlar om. Det finns ett allmänt asiatiskt tema, med Dragontowers, Sumorings och kinesiska tecken, men i övrigt är det så gott som temalöst. Kamisado har en spelplan på 8x8 rutor i åtta olika färger. Varje spelare har åtta torn, i samma färger som rutorna, uppställda i raden närmast respektive spelare.

Att lära sig de grundläggande reglerna tar inte lång tid. I sin runda flyttar en spelare ett av sina torn, så långt som önskas (eller tills ett annat torn står i vägen) antingen i raka linjer eller diagonalt. Den färg som tornet stannar på avgör färgen på det torn motspelaren måste flytta. Motspelaren flyttar det tornet och den färg tornet landar avgör vilket nästa torn som skall flyttas är, osv. Den som först får ett torn till motspelarens startsida vinner.

Så enkla är grundreglerna, vilket var det som lockade mig med spelet. Det är dock bara grundspelet, det som tar ca 20 minuter. Det går sedan att lägga till några regler och spela flera omgångar med ett poängsystem. Det är då det kan ta upp till fem timmar (enligt regelboken i alla fall).

Regeländringarna tar främst upp Sumoringarna. När ett torn kommer till målraden så är spelet vanligtvis slut. Om flera omgångar spelas får man istället en poäng och tornet som kom till slutraden får en sumoring. Ett torn med en sumorring kan bara flytta fem steg åt gången. De kan däremot knuffa andra torn som står rakt framför det. Om man får ett torn med en sumoring till målraden får man två poäng och ytterligare en sumoring. Det får då bara gå tre steg varje gång det flyttas. Får man återigen ner det till målraden får det en tredje ring och fyra poäng. Det får nu bara flytta ett steg i taget, men får man det till målraden får man åtta poäng. Beroende på hur länge man vill spela så sätts poängsumman att uppnå till ett, tre, sju eller 15 poäng.

Kamisado är ett sånt där spel som är lätt att lära sig men en utmaning att bemästra. Grunden är väldigt simpel, nästan för simpel. Jag har spelat ca fem omgångar och jag tycker att spelet är lite för slumpmässigt. Det ingår ingen slump, men eftersom jag måste flytta det torn som har den färg som min motspelare ställer sitt torn på, har jag väldigt svårt att planera långt i förväg. Jag skall erkänna att jag inte är så bra på Schack, och de som är duktiga på det spelet kan nog vara duktiga på Kamisado också. Ganska ofta när vi spelade så vann någon plötsligt utan att knappt ha sett möjligheten rundan före. Helt plötsligt var det slut för att någon gjorde ett misstag.

Jag tror dock att det kan växa ju fler gånger man spelar, men jag tycker inte att spelet i sig var intressant nog att spela så många gånger att jag skulle lära mig det bättre. Jag tror som sagt att någon som är mer intresserad av spel av typen Go, Schack och liknande kan få ut mer av Kamisado än jag fick. Av den anledningen var det svårt att sätta ett rättvist betyg.

Spelplanen och tornen har väldigt bjärta och klara färger. Det gör Kamisado väldigt iögonfallande och sitter någon och spelar så blir man genast intresserad av att undersöka vad det kan vara för spel. I min mening gör det dock inte spelet så snyggt, när man väl spelar det. Färgerna kunde lätt gjorts lite mer dova och ”stämmningsfyllda”. Själva draktornen är snygga (förutom färgerna) och komponenterna håller hög kvalitet med ett undantag; sumoringarna. De ser väldigt plastiga ut och hade tjänat på att vara i samma matta plast som tornen. Varje torn har också en markering i toppen i form av något som skall föreställa en drake på något sätt. De är i samma plast som ringarna och sänker tornens utseende.

Spelets regelbok är väldigt förvirrande. Det finns en bra tanke bakom, med tonvis av referenser och exempel. Men det är så mycket referenser och siffror att allt bara blir rörigt. Reglerna förklaras också om i stort sett från början för varje regeltillägg som görs vilket förvirrar ytterligare. Bra tanke men dåligt genomfört.

Sätt ditt eget betyg på Kamisado!