Formula D
Asmodée editions
2-10
440:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Formula D är en ny utgåva av Formula Dé, ett vid det här laget klassiskt racingspel. Den nya utgåvan har gett spelet ett serie- eller mangaliknande utseende och lagt till en del nytt, men i stort är det samma spel.

Spelet har två varianter; formel 1 och streetracing. De flesta reglerna är samma för de två varianterna, men vid streetracing läggs lite mer regler till, framför allt regler som gäller för den annorlunda banan. Banorna går så klart att använda oberoende av vilken typ av bilar man kör på dem, men temamässigt blir det lite konstigt då.

Inte helt oväntat styr varje spelare varsin bil och det gäller att komma först i mål. Varje bil har ett antal slitagepoäng av olika sorter: däck, bromsar, växellåda, kaross, motor och stötdämpare. Man håller reda på allt på en liten bricka som dessutom har en växelspak. Med växelspaken håller man koll på hur snabbt man kör. Banan man kör på är uppdelad i rutor och varje runda slår man en tärning för att se hur långt man åker. Ju högre växel desto större möjlig summa på tärningen.

Tärningarna går från fyrsidig till 30-sidig, men alla siffror finns inte på tärningarna, utan alla är speciella. Den fyrsidiga har till exempel 1-2 och den 30-sidiga 21-30. Men det är inte bara att köra på högsta möjliga växel hela tiden, banan är ju inte bara en lång raksträcka. I kurvor måste man nämligen ”stanna” ett antal gånger som avgörs av kurvan. Man måste alltså avsluta förflyttningen för en runda i ett markerat område. Om man inte gör det blir man av med slitagepoäng. Det gäller att försöka matcha hastigheten så att man precis kommer in rät ti kurvorna, samtidigt som man kör snabbt nog för att ligga i täten.

Bilarna kan bli av med slitagepoäng på andra sätt också, till exempel via kollisioner, genom att bromsa eller att varva motorn för hårt. Om någon sorts slitagepoäng når noll är man ute ur spelet. Det går att göra depåstopp för att byta däck eller laga bilen, men man kan bara antingen byta däck, eller laga en annan del av bilen.

Till detta läggs ett antal tilläggsregler t.ex. för slipstream, vädereffekter och kvalifikationsvarv. I boxen fick också med en förenklad version av reglerna, med bara en typ av slitagepoäng och lite enklare funktioner. Tilläggen för streetracing är ganska många, eftersom den banan har flera specialområden, med en skadad väg, en polisstation och en galning som skjuter mot bilarna. Den största förändringen är att spelarna har karaktärer, med olika specialförmågor och olika fördelning av slitagepoängen.

För den som spelat Formula Dé är den stora förändringen streetracingen. Övriga regler skiljer sig väldigt lite, om alls. Men streetracingdelen lägger till ganska mycket, men enligt mig inte till det bättre. Det blir för mycket knasiga grejer och slumpfaktorn blir för hög. De olika karaktärerna känns obalanserade och de olika specialdelarna av banan tillför inte tillräckligt mycket för att väga upp att de ger en massa extra regler att hålla i huvudet.

Jag föredrar formel 1-varianten av spelet, som är ganska enkel men ändå spännande. Att avväga hastighet mot säkert körande är ett val som alltid är klurigt och det är en härlig känsla när man kör om sina motspelare. Jag kan väldigt lite om riktig formel 1, men spelet känns ändå hyfsat realistiskt, utan att för den skull bli onödigt komplicerat. Streetracing kan vara skoj som ett alternativ någon gång ibland men överlag tycker jag inte att den varianten tillför tillräckligt mycket intressant.

Reglerna är på ett par ställen lite luddiga och öppna för tolkning, speciellt på ett par ganska viktiga delar, vilket gör att man måste komma överens hur man skall tolka reglerna innan spelet börjar för att undvika problem senare. Sådant sänker betyget lite, men går att arbeta omkring. Sammanfattningsvis kan jag säga att om du redan äger ett Formula Dé, så klarar du dig utan att skaffa Formula D. Har du det däremot inte men har funderat på att skaffa det så är den nya utgåvan snygg och välgjord.

Sätt ditt eget betyg på Formula D!