Borneo
DaVinci games
3-5
30-45 minuter
250:-

Intryck: 5     Innehåll: 3   8

daVinci games har gjort ett av mina absoluta favoritspel: Bang!. Det är inte världens absolut bästa spel, men väldigt underhållande. Därför såg jag till att få ett exemplar av Borneo, ett av årets släpp från företaget.

I Borneo tar spelarna rollerna som handelsmän i 1600-talets Ostindien. De eftertraktade varorna är kryddor av olika slag, nämligen svartpeppar, kanel, muskot och kryddnejlikor. På spelplanen finns fyra företag. Där placerar spelarna markörer föreställande sina handelsmän och ju högre upp man är placerad i ett företag, desto större är chansen att få kryddor.

Varje spelare har en hand med kort som alla har en krydda och fyra flaggor på sig. Flaggorna är i fyra färger, samma som företagen som spelarna placerat sina markörer i. I början av spelet läggs tre hamnkort upp, med en krydda och två siffror på. Den första av siffrorna visar hur många flaggor av en färg som krävs för att ett företag skall få monopol på leveransen. Den andra siffran visar hur många kort som högst kan läggas på kortet innan leveransen sker.

Varje runda måste en spelare lägga ett av korten från handen på ett av hamnkorten. När korten som ligger på hamnkortet uppfyller ett av kraven på det, alltså antingen ett antal flaggor i en färg, eller det maximala antalet kort, så tas kortet bort och kryddorna delas ut. Detta sker på ett av två sätt: Om det blev ett monopol så väljs kryddorna av de spelare som har markörer i företaget som fick monopolet. Det går uppifrån och ner, så det är bra att ligga högt upp. Om monopol inte uppnåddes så väljs kryddorna i ordning av den som ligger högst upp i det företag som hade mest flaggor, sedan den som ligger högst i det företag som hade näst mest flaggor och så vidare. Själva hamnkortet tillfaller den som lade det sista kortet på hamnen. Ett nytt hamnkort läggs sedan upp.

Spelare kan också försöka klättra på karriärstegen inom företagen. Det görs genom utmaningar där utmanaren spelar ett eller fler kort med flaggor i samma färg som företaget spelaren vill klättra i. Försvararen, alltså den som har den position som utmanaren vill gå upp till får sedan spela lika många kort som utmanaren spelade och om antalet flaggor är fler för försvararen så händer ingenting. Annars klättrar utmanaren upp till den nya platsen. Utmanaren vinner alltså på lika.

Sist men inte minst kan en spelare ta ett uppdrag. Det innebär att spelaren slänger det antal kryddor som anges på uppdraget och sedan tar uppdragskortet, som är värt ett antal poäng beroende på hur många kryddor som måste slängas. Kryddor är också värda poäng, och den som har mest poäng i slutet av spelet vinner.

Borneo är tråkigt, för att uttrycka det enkelt. Man tar helt enkelt kort och lägger dem på en hamn och med jämna mellanrum delas kryddor ut. Det händer inte mycket mer, man gör samma sak om och om igen. Att utmaningar vinns av den som utmanar om det är lika innebär att det är ganska enkelt att klättra långsamt, vilket gör det tråkigt och aningen meningslöst, eftersom det är lika lätt för andra att klättra upp igen.

Spelets komponenter håller bra kvalitet. Spelarmarkörerna är i trä, som man själv får sätta klisterlappar på, något som brukar dela gamerskaran. En del gillar det, för det är mer pyssel med spelet, medan andra tycker det är dåligt att allt inte kommer färdigt i lådan. Korten har ok illustrationer men är tråkiga. Allt har en beige eller grå ton, som säkert är tänkt att ge en gammaldags ton, men mest blir trist att se på. Spelplanen är bra kvalitet men aningen trist. Lådan är om inte tom, så i heller inte direkt full.

Borneo var först ett kortspel innan det gjordes om i den här nya versionen med spelbräde. Jag har inte testat kortversionen, men jag kan föreställa mig att det hade funkat lika bra med enbart kort. Det hade också inneburit att det kostat mindre och därmed kanske besvikelsen blivit mindre. Så jag undrar mest varför den här versionen av spelet gjordes?

Sätt ditt eget betyg på Borneo!