Android

4+ timmar
580:-

Intryck: 9     Innehåll: 4   13

Rymdhissen är centrum för solsystemets handel och har gjort New Angeles till jordens mest dynamiska stad. För bara några år sedan gjordes två separata genombrott inom syntetiska människor och på stadens gator kan man nu se både androider och kloner. I denna miljö hittar vi fem mycket olika personer som alla kämpar med sina egna problem samtidigt som de försöker lösa ett mord med kopplingar till stadens mest inflytelserika personer. Android är det senaste spelet från Fantasy Flight Games och till skillnad från vad vi är vana vid har man hållit utvecklingen hemlig in i det sista. Det är uppenbart att de själva tror mycket på spelet, men hur bra är det egentligen?

Tre till fem spelare kämpar om att vara den som löser mordgåtan genom att resa runt i New Angeles och månbasen Heinlein och samla ledtrådar. Fast egentligen så handlar det om att se till att den du vet är skyldig blir den som åker fast för dådet. Det bästa är att tolka det hela som att du är den enda som vet sanningen och att de andra spelarna har manipulerats till att tro annorlunda. En lika viktig del av spelet handlar om att lösa din karaktärs personliga problem, i form av kort med händelser som rollen måste ta ställning till. Lyckas du bra går du vidare till ett nytt ”bra” kort men om du lyckas dåligt går du vidare till ett ”dåligt”. Det fungerar som en gammaldags spelbok där du går till olika sidor beroende på hur du lyckas med utmaningar. Det finns tre historier för varje roll, så det blir inte likadant varje gång du spelar. Förutom de här berättelserna så har varje karaktär en helt egen lek med positiva och negativa händelsekort. De positiva spelar du på dig själv och de negativa kommer de andra spelarna använda mot dig. Sammantaget så blir spelet väldigt olika beroende på vem du spelar.

Stort och vackert
Fysiskt är Android sannerligen ett imponerande spel. Du får se till att ha ett ordentligt bord om den stora spelplanen och alla andra komponenter ska få plats. Och det är inte bara stort utan vackert också. Alla illustrationer är av yppersta kvalitet och regelboken sätter en ny standard för Fantasy Flight Games. Visserligen får man inte med några plastfigurer den här gången, men det drar inte ned intrycket det minsta.

Den gedigna känslan återfinns även i texten. Android är ett komplext spel men regelboken har inga problem att förklara det hela på ett enkelt sätt. Då en stor del av poängen med spelet är att uppleva ens karaktärs personliga historia så är det viktigt att texten på korten är bra skriven och även här håller Android måttet. Det är kanske inte något litterärt mästerverk men klart nog för att man ska bry sig om att läsa allt och känna sig involverad i handlingen.

Det är mycket att hålla reda på och att sätta upp och spela den första omgången kommer att ta lång tid. Mycket lång tid. Jag trodde och hoppades att spelet skulle gå avsevärt snabbare den andra omgången men tyvärr så åts mycket av tidsvinsten upp av att vi nu hade så bra koll på reglerna att vi istället behövde fundera mera över våra drag. Nu lade vi visserligen ned en del tid på att läsa upp texten på många kort högt, men om man skippar det momentet så går en stor del av poängen med Android förlorad.

Når inte upp till sin potential
Jag har personligen inget emot långa spel, men då måste upplevelsen hålla hela vägen ut och det tycker jag inte att den gör i Android. Det finns mycket att göra men korten man får spelade mot sig påverkar så mycket att det är svårt att ha en långsiktig plan. Istället får man runda för runda hanka sig fram så gott man kan och hoppas att motståndaren inte har ett kort på handen som vänder din vinst till förlust. Den typen av mekanik passar bra i kortare spel, men ska man spela många timmar i sträck tenderar jag att tappa intresset efter ett tag.

Jag trodde och hoppades att Android skulle vara ett spel helt i min smak men jag blev besviken. Det är ambitiöst och engagerande i början men når tyvärr inte upp till hela sin potential.

Sätt ditt eget betyg på Android!

Totalt har 3 personer röstat.