Im wald da sind die räuber
Krimsus Krimskramskiste
2-4
260:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Att titeln på det här spelet är på tyska beror på att det i skrivande stund inte har distribuerats utanför Tyskland. Namnet är baserat på en gammal tysk folkvisa, vars engelska titel, i spelets engelska regelbok heter Cause there are robbers in the woods, Så det är kanske namnet som spelet kommer få om det släpps utanför Tyskland.

Det är lustigt hur man hittar en del spel. På Spiel i Essen finns det ju enormt många spel, hur gör man sitt urval? Just det här spelet fick jag nys om när jag stod i kön till bankomaten utanför mässan och kom att språkas vid med personen framför mig, som visade sig vara en av arrangörerna av det danska spelkonventet Fastaval. Han rekommenderade då Im wald till mig och sade att det är ett riktigt kul spel fast det är för barn. Och ja, när jag först såg spelet så tänkte jag att det var ett barnspel. Det har väldigt glada färger och gulliga bilder på rövare. Men det är från elva år och spelmekanikerna är inte helt enkla för de minsta barnen.

Varje spelare tar rollen som ett rövarband bestående av tre rövare. Tillsammans skall spelarna bygga upp skogen där rövarna håller till. Skogen består av hexagonbrickor, med skogspartier och vägar som går mellan dem. En del brickor har även hus; jägarstugor, värdshus och bondgårdar. Faktum är att majoriteten av brickorna har hus på sig. Efter att ha lagt upp startbrickorna, som tillsammans bildar en ”rondell” runt en björnbärsbuske, så turas spelarna om att fylla på skogen med tre eller fyra brickor var (beroende på hur många spelare man är).

När en byggnad läggs ut placeras stöldgods på den från en svart säck. Stöldgods finns i fem varianter och är det spelarna är ute efter. Läggs en bricka ut som inte har någon byggnad ställs en speciell markör på den, föreställande en flicka. Det finns också en patrullerande vakt som flyttas mellan bondgårdarna och kan ställa till med problem för rövarna.

När de första brickorna är utplacerade så börjar själva spelet. En spelare drar på sin runda en ny bricka och placerar ut den. Sedan har varje rövare i spelarens rövarband fyra handlingspoäng att använda. Dessa används till att flytta och plocka upp stöldgods. Turen går runt bordet tills tolv brickor lagts ut. Då räknas poäng. Ju fler stöldgods av en viss sort som ett rövarband fått till sitt läger, desto mer är de värda. Spelet fortsätter sedan i två omgångar till, om tolv brickor var. Efter sista rundan får man dessutom poäng för värdshus man tagit kontroll över och för varje komplett set om alla fem stöldgods man har. Det går dessutom att få poäng för att eskortera flickan till björnbärsbusken.

Jag har tyvärr inte fått tillfälle att testa Im wald på ett barn i rätt åldersgrupp. Men det går lika bra att spela med fullvuxna män, vi hade riktigt kul när vi spelade. Det ser kanske ut som ett barnspel, men det är betydligt mer komplicerat än man tror. Varje spelare har ett antal specialbrickor som kan dubbla antalet handlingspoäng en rövare har, eller som kan stjäla stöldgods en annan spelares rövare redan tagit. Hur och när man använder dem kan bli riktigt taktiskt. Tack vare den interaktionen blir spelet också engagerande och i vissa fall frustrerande, för man vet aldrig när ens stöldgods är säkert. Just det kan också vara anledningen till att spelet har elvaårsgräns. Yngre barn kan ha svårt att hantera den ”elakheten”, men jag tror definitivt att yngre barn kan förstå och tycka att spelet är roligt i övrigt.

Skogen som byggs upp blir också väldigt fin. Det påminner om Carcassonne, där man inte bara spelar ett spel utan också ser ett landskap växa fram. Om man ser förbi de barnvänliga färgerna så är Im wald ett engagerande och ibland riktigt spännande spel. Det kanske inte är det spel jag kommer att spela mest framöver, men vill man ha något hyfsat enkelt som går att spela med någon som inte är en inbiten gamer, och som dessutom kan passa barn, så kan detta vara ett riktigt bra alternativ. Var bara beredd på att förklara vad den ölliknande ”power potion” som rövarna dricker är för de minsta barnen.

Sätt ditt eget betyg på Im wald da sind die räuber!