Arkham Horror: The Black Goat of the Woods
1-8
180 minuter
175:-

Det var med en viss skepsis jag började läsa på och sedan öppnade kartongen till Black goat of the woods, den senaste i raden av expansioner till Fantasy Flight Games brädspel Arkham Horror. Sekten ”One of the thousand” har fått fäste i Arkham och det har fallit på gruppen ”Investigators” att infiltrera den, med risk för att själva korrumperas av de mörka krafterna.

Nyheter i expansionen, förutom ny utrustning och ”spells”, är medlemskap i sekten ”One of the thousand”, samt korten ”Corruption cards” och ”Cult encounters”, som får symbolisera karaktärernas förfall i korruption. Konceptet är att ens ”Investigator” bland annat via nya ”Location encounters” kan bli medlem i sekten och då på några platser i Arkham ta en ”Cult encounter” istället för ”Location encounter”. ”Corruption cards” korrumperar karaktärerna och kan leda till nackdelar som ”sanity loss”. Hur korruptionerna påverkar karaktärerna styrs delvis av symbolerna för monsterförflyttning på ”Mythos”-korten.

Korruptionskorten är delade i två typer, de lite mildare gröna och de grövre röda. De gröna korten läggs på högen med de röda, så man drar de mildare korruptionerna i början för att sen ju längre det löper dra de grövre röda korruptionerna då de gröna är slut. En stor nyhet som införs på några nya ”Mythos”-kort är rödmarkerade ”gate openings”, som medför att en portal sprängs upp även om platsen tidigare blivit förseglad. Det finns i expansionen även ett ”sido-monster”, ”Black goat of the woods”, som är ”Herald in the Black woods” och används parallellt med den vanliga ”Great old one”, och givetvis försvårar spelet. Det sker bland annat genom att det skapas två parallella monsterhögar och att ”Dark youngs” rör sig som vanliga monster.

Upplägget känns vid första anblicken intressant och jag fick intrycket av att kult- och korruptionskortens syfte i mångt och mycket är att ändra spelupplevelsen, och ge Arkham Horror längre liv som spel. Korruptionerna inför ett nytt element till spelet, men det känns som om det primärt är till för att försvåra för spelarna. Några korruptioner har dock även positiv effekt för den enskilde spelaren, även om de primärt skall vara negativa.

”Cult encounters”-korten känns dock aningen överflödiga. Några av dem är hyfsade, men få är så bra att det känns motiverat som spelare att riskera att få de dåliga korten. Det känns instinktivt som att det finns vettigare saker att ta sig för än att dra ”cult encounters”. De är nog mer att betrakta som krydda till spelet. Dock skall väl poängteras att vi inte hade tråkigt när vi spelade. Det tillförs ett par nya ”location- och otherworld encounters”, samt ”Mythos”-kort, som känns roliga och lite nydanande, och även några korruptioner var underhållande.

Jag känner mig kluven inför Black goat of the woods. Det är roligt att spela och den tillför Arkham Horror en ny dimension genom korruptionerna. Annars är det mest mer av samma gamla beprövade Arkham-recept, främst något för de inbitna.

Text: Johan Englund

Sätt ditt eget betyg på Arkham Horror: The Black Goat of the Woods!

Intryck 9