A game of thrones: The card game
2-4
1-2 timmar
320:-

Jag måste inleda med en förklaring. Jag har ingen kunskap om A game of thrones, varken boken, brädspelet, rollspelet eller samlarkortspelet sedan tidigare. När jag var i Essen för Fenix räkning och pratade med en speldistributör fick jag dock A game of thrones: The card game tryckt i näven för recension. Jag kommer antagligen få fakta om spelets värld fel, och hur väl spelet speglar världen kommer inte vara en del av mitt betyg.

A game of thrones är första boken i en serie om det fiktiva landet Westeros. Som nämnts gjordes det också ett samlarkortspel och sedan ett brädspel, och nu en sorts blandning av de två. Samlarkortspelet sålde inte tillräckligt så det beslutades att göra ett ”living card game” istället. Det innebär att spelet släpps i standardförpackningar som alltid innehåller samma kort. Tanken är att den samlande delen minskas, men den lekbyggande delen, som är en stor del av samlarkortspelandet, finns kvar.

Det jag fick i min hand är grundpaketet, startern så att säga. Det är en stor låda men den innehåller bara en liten spelplan, fyra kortlekar och några plastpjäser. Pjäserna är dock väldigt snygga. När jag först öppnade lådan trodde jag nästan att de var gjorda i tenn eller någon annan metall.

Jag har inte spelat samlarkortspelet, men det märks ganska snabbt att korten är desamma. Enligt regelboken skall den här versionen av spelet vara bakåtkompatibel med det gamla kortspelet, vilket lär vara välkommet för de som har köpt det.

Varje spelare tar rollen som ett hus av ädlingar i Westeros. Spelarna har varsin kortlek på ca 45 kort och en plotlek på sju kort. Allt kommer färdigkonstruerat i lådan. Målet är att skaffa sig power tokens, den som först samlar ihop 15 stycken har vunnit.

Varje spelrunda är uppdelad i sju faser:
Plot: spelarna väljer plotkort och titlar. Plotkorten avgör spelarnas inkomst, hur mycket skada deras attacker kommer göra, vilket initiativ de har och oftast en specialeffekt. Titlarna är de pjäser som nämndes ovan och de ger alla en specialförmåga och avgör i vissa fall vilka andra titlar som inte får attackeras eller vilka som ger mer poäng om de attackeras.

Draw: spelarna drar kort.

Marshalling: spelarna tar sin inkomst och spelar sedan kort från sin hand. I huvudsak finns fyra typer av kort: karaktärer, som kan utföra attacker eller försvara mot dem, tillbehör, som kan vara vapen och liknande, platser som ofta ger en bonus på inkomst eller liknande och händelsekort, som har en effekt och sedan slängs.

Challenges: spelarna attackerar varandra. Attacker sker i initiativordning och varje spelare kan göra högst tre attacker per runda, en av varje typ av Military, Intrigue eller Power. Military dödar andra spelares karaktärer, Intrigue tvingar andra spelare att förlora kort från handen och Power stjäl powertokens från andra spelare. Karaktärer har ett styrkevärde och en eller flera ikoner som markerar vilken typ av utmaning de kan utföra, eller försvara mot. Högst styrka vinner helt enkelt.

Dominance: den spelare som har mest styrka och pengar får en power.

Standing: alla karaktärer görs redo igen.

Taxation: alla spelare slänger överblivna pengar.

När jag testat det här spelet har vi varit fyra spelare och jag måste säga att det inte fungerade optimalt. Kortspelet som den här versionen är baserad på, är gjort för två spelare, vilket jag tror fungerar bättre. Det var för enkelt för en spelare att utnyttja att en annan spelare är sårbar på grund av något en tredje spelare gjort. Om man vänjer sig vid det tankesättet kan spelet dock fungera bättre. Kortspel av den här typen lider ofta av problemet av att man helt enkelt kan få otur med vad man drar, något som oftast åtgärdas med att konstruera en bättre lek.

Överlag tror jag detta är ett bra spel, men man måste vara beredd på att det är ett samlarkortspel, om än i en annorlunda form, man köper.

Sätt ditt eget betyg på A game of thrones: The card game!