Opus-Dei: Existence after religion
Dema games
2-6
40-80 minuter
175:-

Intryck: 5     Innehåll: 3   8

Dema games är ett nytt danskt spelföretag som i och med Opus-Dei släpper sitt första spel. Spelarna tar roller som varsin Zeitgeist, alltså en tidsande, som skall skapa en så bra moralisk kod som möjligt genom att till sin potentiella jord skapa de mest briljanta filosofiska och vetenskapliga människorna, och samtidigt undvika att skapa idioter.

Spelet spelas över tre rundor, eller år. Varje år läggs tolv kort upp föreställande kända historiska personer. I ena änden av raden av människor ställs Genesis, en liten pappkonstruktion som egentligen bara visar var början av kön är. Alla spelare har en hand med kort, av vilka det finns tre sorter; Miraculum, som spelas och sedan slängs, Earth, som spelas framför en spelare och sedan gäller den spelaren, och Sun, som gäller alla spelare. I sin runda kan en spelare spela två kort och sedan skapas den människa som står närmast Genesis till spelarens jord. Alla människor har ett poängvärde (som kan vara negativt) förutom vetenskapsmän som är värda mer ju fler man har i sin värld. Människorna kan också ha specialförmågor, som kan vara både bra och dåliga. Den som efter tre rundor har mest poäng i sin värld, vinner spelet.

Låter detta bekant? I så fall har du spelat Guillotine, ett ca tio år gammalt spel från Wizards of the coast. Förutom några få skillnader i reglerna, och det annorlunda temat, så är Opus-Dei en exakt kopia av Guillotine. Jag kunde knappt tro mina ögon när jag läste regelboken och jag insåg att det var Guillotine, i en annan tappning, som jag höll i händerna. Till och med Genesis, som i Guillotine är just en bild på en giljotin, är konstruerad på samma sätt. Det kan inte vara en slump att Dema games gjort ett spel som är så snarlikt. De måste ha tagit idén helt enkelt.

Får man göra så här? Lagligt sett så får man det, i alla fall i Sverige. Det går, i dagsläget, inte att upphovsrättsskydda spelmekaniker i Sverige. Jag vet inte hur det är i Danmark, men lagen är antagligen EU-reglerad så den gäller säkert där också. Hur det är i USA, där Guillotine är skapat vågar man bara gissa. Men moraliskt då? Är det ok att stjäla en spelidé? Kan jag ge ut ett spel som heter Månopol, som handlar om att köpa delar av månen och sedan bygga månbaser där och ta ut hyra av dem som besöker mina månbaser?

Och hur tänkte de på Dema när de gjorde spelet? Trodde de att ingen skulle märka att de stulit grunden till sitt spel rakt av från ett annat spel. Guillotine är visserligen tio år gammalt, men det är definitivt inte ett okänt spel. Att det dessutom står ”A dema games original” på spelets kartong gör inte saken bättre. Jag blir rent ut sagt arg när jag ser detta. Enligt mig är det inte ok.

Nu när jag spytt min galla över spelet skall jag dock säga att allt inte är katastrof. Spelet i sig är inte dåligt, Guillotine var ju ett kul spel. Temat med religion är också intressant och något jag gillar är att alla kort i spelet har en stor och faktaspäckad informationsruta där man kan läsa om filosofen eller idén kortet tar sitt namn från. I jämförelse med Guillotine så tycker jag att Opus-Dei är fulare. Korten har en tråkig brun färg och är för informationsfyllda för att layouten skall bli snygg.

Jag har testat spelet en gång och det är helt omöjligt att spela utan att använda sig av ord från Guillotine. Det heter exempelvis inte ”kö” utan ”pot” i Opus-Dei. Man skapar ju dessutom människor istället för att halshugga dem, men det är alltför lätt att säga att man dödar den som står längst farm i kön. Reglerna är också aningen knapphändiga på vissa håll och vi refererade hela tiden till ”så är det i alla fall i Guillotine” när vi spelade. Jag kanske spelat för mycket Guillotine helt enkelt och har du inte spelat det så kan Opus-Dei kanske vara ett spel för dig ändå, speciellt om du är intresserad av religion och filosofi. Mina betyg för det här spelet färgas starkt av min irritation över den stöld som gjorts, men i grunden är det nog ett fungerande spel. Var och en får helt enkelt göra sin egen bedömning.

Sätt ditt eget betyg på Opus-Dei: Existence after religion!