The Spoils
Tenacious Games

20-40 minuter
Starter 80:-, Booster 35:-

The Spoils är ett mycket traditionellt samlarkortspel. Det enda som inte är traditionellt är den bisarra och komiska steampunkvärld det utspelar sig i. Viktorianska kläder och fantastiska maskiner blandas med giriga kattmän och demoner. Bilderna på korten är välgjorda och innehåller mängder med fantastiska detaljer. Stämningstexterna håller samma stil och är ofta extremt roliga. Det hela påminner faktiskt lite om barnböckerna om Pettson och katten Findus. Fast med mer våld, sex och droger då, för humorn i Spoils är uppenbart avsedd för vuxna.

Magic 2.0
Har du spelat Magic: The Gathering så vet du redan det mesta om hur Spoils fungerar, för spelen är extremt lika. Det är meningen, för Spoils är från grunden designat för att vara Magic men utan de problem som hängt kvar sedan spelet skapades för över femton år sedan. Den viktigaste skillnaden är hur resurser, som landen kallas, hanteras i spelet. Du får börja med två stycken i spel och vilket kort som helst går att spela ut upp-och-ner som en neutral resurs. Samtidigt så måste du välja mellan att spela en resurs eller att dra ett nytt kort varje runda, så det är fortfarande värt att spela med billiga kort. Billiga kort blir ännu bättre genom att du alltid kan dra ett extra kort genom att spendera tre resurser. Det här gör att man alltid kan få tag på tillräckligt med resurser för att kunna spela sina dyra kort, samtidigt som du kan fokusera på billiga utan att snabbt sitta på en tom hand.

Den andra stora skillnaden är att varelserna har en extra egenskap, speed, att lägga till strength och life som fungerar precis som i Magic. En varelse med hög speed får dela ut sin skada före en med lägre och kan då hinna döda den utan att bli anfallen tillbaka. Det här skapar en helt ny dimension i spelets strider. Det finns naturligtvis många andra förändringar, bland annat är timingen mellan kort förenklad, men det går naturligtvis inte att ta upp allt här. Hur som helst så har man lyckats bra med att uppdatera det redan mycket lyckade system som Magic använder och göra det mer balanserat. Jag har mycket svårare att avgöra ifall korten är balanserade, men sådant är trots allt enklare att fixa till med tiden så länge grunden är solid.

En annan trevlig sak med Spoils är att priset är något lägre än de flesta andra korspel. Särskilt prisvärda är de förkonstruerade lekarna som det finns fem olika att välja mellan. För 80 kronor får man en spelbar om än inte speciellt bra lek. De är i alla fall hyfsat balanserade mot varandra så den som inte gillar samlarkonceptet kan köpa ett par stycken och få mycket nöje utan ett endaste booster.

Sätt ditt eget betyg på The Spoils!