Illusio
Funforge
3-6
30-45 minuter
240:-

Intryck: 7     Innehåll: 4   11

När jag först läste reglerna till lllusio blev jag besviken. Asken och innehållet såg så fint ut att jag förväntade mig ett bra spel, men regelboken var mest förvirrande och dåligt skriven. Att flera av korten också var förvirrande formulerade gjorde inte saken bättre. Men Funforge har rått bot på det. De har släppt ett uppdateringskit som går att få från deras hemsida gratis, med en ny regelbok och de felande korten utbytta. De har dessutom släppt en utökad regelbok i PDF-format, med ännu fler exempel och mer tydlighet. Mycket bra!

Illusio handlar om rivaliserande trollkarlar mot slutet av 1800-talet, som genom att sätta upp de största och bästa trolleritricken skall försöka bräda varandra. Varje spelare får en roll med en specialförmåga och ett typiskt trollkarlsnamn. Man har också en hand med kort, främst ingredienser som behövs för att genomföra tricken, exempelvis duvor, speglar, burar och rök. Gemensamt läggs fyra trick upp, där varje trick har en kategori och ett antal ingredienser som behövs. Antalet ingredienser avgör också trickets nivå, mellan ett och fyra.

I sin runda har en spelare två handlingar, som kan vara att spela kort från handen, ta ett trick från bordet och börja förbereda det, eller föra ingredienser till ett trick som förbereds. När ett trick har alla ingredienser som behövs sätts det upp och om ingen saboterat det när det blir spelarens tur igen, så är tricket värt ett antal poäng. Poängen baseras på trickets nivå och eventuella pluspoäng för att ha exakt rätt ingredienser. Det går nämligen att genomföra t.ex. ett duvtrick med en tiger, men med en duva är det värt mer poäng.

Det går som nämnts att sabotera varandras trick, men det består främst av att ge det minuspoäng, eller att fördröja genomförandet en runda. Det är med andra ord inte att påverka varandra så mycket och det är ett av spelets största problem. Interaktionen mellan spelarna är ganska liten och när någon börjar närma sig en vinst så finns det inte så mycket att göra för att stoppa det. Något som kan vara irriterande är när en spelare tar det trick du haft ögonen på ett tag, men eftersom den spelaren inte har en aning om vad du samlar på så är det mest slump att han/hon tar just samma som du ville ha. Jag tycker helt enkelt att spelet är lite tråkigt. Det handlar mest om att samla rätt ingredienser och sedan hoppas att ingen spelar minuspoäng på ditt trick.

Jag vet inte om vi spelade annorlunda än vad som är tänkt, men spelet var över väldigt fort och ingen av oss var särskilt sugen på att spela igen. Det kändes lite som en patiens, med någon som sitter bredvid med sin egen patiens och försöker förstöra för dig så att din patiens inte går ut först. Eftersom slumpmomentet på vad du drar för kort är ganska stort så är spelets största moment att dra kort och hoppas man får rätt. Det är lite trist.

Det finns två saker som talar för Illusio. Det första är att det är väldigt snyggt. Asken ser ut som en trollerilåda och korten är väldigt fint illustrerade och formgivna. Färgvalen är utmärkta och spelet andas magi, vilket ger en skön stämning. Det andra är att temat är väldigt starkt verklighetsknutet. När jag talade med tillverkarna påpekade de att alla tricken har korrekta namn och att de haft riktiga trollkarlar i åtanke när de designat spelet. Det kan alltså vara väldigt spännande för den som är intresserad av magi och trolleritrick. Jag tycker det kan vara skoj, men har inget djupt intresse för ämnet, så spelet tilltalade mig inte av den anledningen, men för någon som är intresserad kan det antagligen rekommenderas.

En sista sak som talar för spelet är det faktum att Funforge jobbar hårt på att underhålla spelet. De ovan nämnda uppdateringskitet är ett väldigt bra sätt att visa att man har sina kunder i främsta rummet, men tyvärr är det ju mest för att rätta till fel som kanske inte borde ha gjorts från början. Det tyder dock på stort engagemang, och sånt kan man aldrig få för mycket av i den här branschen.

Sätt ditt eget betyg på Illusio!