Ticket to ride – dice expansion
Days of Wonder

180:-

Min första tanke när jag fick hem det här var ett starkt ifrågasättande: vill typerna på Days of Wonder bara mjölka mer pengar ur oss som redan fastnat i Ticketträsket? Jag menar, vi har hittills minst sex olika spel plus några expansioner till dem och här kommer då något som ska förändra själva spelmekaniken. Går det att göra det utan att förändra spelet och går det att göra utan att göra spelet sämre? Det gör det. Spelmekaniken som förändras är simpel, istället för att dra kort som gör att du kan bygga dina järnvägar slår du tärningar. Dessa avgör om, hur och var du kan bygga, om du kan ställa ut stationer eller dra nya tickets. Man kan även dra brickor som fungerar som extratärningar när det kommer till byggandet. Det medföljer även andra tärningar som ska slås när du bygger tunnlar för att se om du måste betala extra för dem. Expansionen är gjord för att kunna användas till brädspelen och tanken var nog att man ska kunna använda dem till alla, men tyvärr fungerar det inte till Nordic Countries utan husregler och det är väldigt svårt att kunna bygga den långa tunneln i Europe utan en väldig tur med tärningarna.

Vad är det då som förändras, egentligen? Det vi märkte när vi spelade var att vi började bygga mycket, mycket tidigare, första rundan till och med. Annars brukar det vara ett nästan maniskt samlande av kort innan det börjar byggas. Det blev även lättare att bygga klart sina rutter då man inte var lika beroende av vilka kort man fick, om någon byggde den väg man själv först tänkt var det lättare att ändra planer. Då det händer saker varje runda blir det också ett lite högre tempo, även om tidsåtgången är densamma. Alltså, själva spelet är detsamma, det är mest metaspelandet som förändras men inte på ett negativt sätt. Varför det inte fått mer i betyg är egentligen just därför att det inte förändrade så mycket. Den här expansionen är rolig som variation men inte något som jag anser är en nödvändighet för att kunna fortsätta njuta av Ticket.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Ticket to ride – dice expansion!