Monsterpocalypse Starter Set
Privateer Press
2

220:-

Monsterpocalypse - Reach out and Crush SomeoneSamlarkortspel är ju ett välkänt fenomen inom spelvärlden, men samlarfigurspel är något nyare och lite ovanligare. På senare år har det dock dykt upp fler och fler sådana spel, som går ut på att bygga upp en styrka genom att köpa slumpmässiga boosterpacks, och nu har ett av de mest efterlängtade samlarfigurspelen äntligen släppts: Privateer Press Monsterpocalypse. Det första setet till detta spel, Rise, recenseras i detta nummer.

Monsterpocalypse kombinerar element från en mängd genrer. Japanska jättemonsterfilmer, utomjordiska invasioner, skräcklitteratur och annat blandas friskt till ett scenario där jorden är under attack från alla sidor. Människor lever i skräck medan gigantiska monster raserar städer i sina kamper om herravälde över planeten. Rent praktiskt består spelet av en kamp där två eller flera spelare försöker ta kål på sin motståndares jättemonster.

Varje spelare i Monsterpocalypse har alltså ett ”lag” som kan antingen bestå av endast en faction (grupp) eller allierade enheter från liknande agendas. Agendas beskriver vilken avsikt varje faktion har för planeten jorden: Protectors, Radicals, Fiends, Destroyers, Invaders och Collaborators. I setet Rise representeras Protectors av G.U.A.R.D, en organisation som bildats av en mängd nationer i samarbete för att driva bort fientliga monster. G.U.A.R.D använder sig av traditionella japanska jätterobotar (mecha) och diverse futuristiska fordon. Radicals representeras av Terrasaurs, en familj enorma reptiler från Sydamerika, ledda av den Godzillaliknande Terra Khan. Fiends är i startsetet The Lords of Cthul. Som namnet antyder består denna faktion av utomdimensionella monster från tidens begynnelse, inspirerade av H.P. Lovecrafts Cthulhumythos. Destroyers är Planet Eaters, gigantiska utomjordingar som kommit från ett kometliknande rymdskepp för att konsumera allt i vår värld. Dessa monster drar också de inspiration från Japans jättermonsterfilmer. The Martian Menace är Invaders. Som namnet antyder rör det sig om klassiska marsianer, med UFO’n och trebenta walkers som ser ut som de kommit rätt ur H.G. Wells Världarnas krig. Slutligen finns the Shadow Sun Syndicate, Collaborators. Dessa mystiska tekno-ninjas arbetar efter sina egna hemliga mål, och besitter teknik som låter dem skapa jättelika krigare som använder en kombination av teknologi och kampsport.

Varje faction representeras i Monsterpocalypse av två jättemonster och deras utvecklingsformer (monsters), samt en mängd mindre enheter och varelser (units). Som spelare kan man välja vilken som helst av dessa factions att spela med och man kan till och med spela med olika factions tillsammans. Monster och enheter ur samma faction ger i allmänhet en mer gedigen styrka med bättre synergi mellan pjäserna än en blandning. Man använder sig sedan av en karta i planschformat med rutsystem som representerar slagfältet man valt. Denna karta görs mer intressant av en tredje sorts ”figur”, nämligen byggnader (buildings). Byggnader placeras ut på kartan för att representera en stad, och ger olika fördelar och nackdelar.

Spelets mål? Enkelt. Först att spöa upp motståndarens jättemonster vinner! Monsterpocalypse använder sig i likhet med många andra figurspel av tärningar för att avgöra hur olika handlingar utförs. I detta spel samlas tärningar i olika ”dice pools” från vilka man kan välja hur många man vill spendera. Att använda sina tärningar på ett listigt sätt är med andra ord en mycket viktig aspekt av spelet, då man inte vill hamna i en situation där ens gigantiska monster inte har någon energi att slå ut motståndaren! Man kan få fler tärningar på diverse sätt, och det finns dessutom tre olika sorters tärningar som används. Självklart är jättemonstren betydligt farligare i strid, men även enheter kan göra skada och har uppgifter i spelet. Dessutom kan enheter återvinnas under striden, medan ett monster som dör är borta.

En viktig del av samlarfigurspel är förstås själva samlandet. Figurerna man använder får man antingen i ett Starter Set eller i Booster Packs, och booster packs finns i två sorter: Unit Boosters och Monster Boosters. Mer om detta senare. Rise innehåller två monster per faction och en mängd enheter, samt ett urval hus. Privateer har tillkännagivit att de planerar att släppa ytterligare två set med samma faktioner som Rise, där varje faction får nya monster och enheter. Efter detta kommer det dyka upp helt nya factions, som dock kommer behålla samma sex agendas. På detta sätt kan spelet byggas ut och bli mer varierat samtidigt som grundstommen är stabil. Man har också, förstås, planer på att släppa ytterligare tillbehör i form av kartor och liknande.

I likhet med Privateer Press andra spel (t ex Hordes och Warmachine) är Monsterpocalypse ett stort spel. Det är gigantiska strider, filmiska regler med hus som krossas och horder av tanks, utomjordingar och annat. Det är en lyckad fusion av olika koncept som tilltalar den som är spel- eller filmfantast utan att använda några copyrightade varu-märken vilket troligen också är tanken. Privateer använder gärna en bombastisk stil i sina annonser och texter, kanske som en reaktion på den hårda konkurrensen inom spelmarknaden. Deras metallfigurspel måste ju konkurrera med giganter som Games Workshop, och Monsterpocalypse har dykt upp i en tid när en mängd andra samlarfigurspel går extremt dåligt eller läggs ned helt. Kommer jättemonstren att ta över även den verkliga världen? Det får framtiden utvisa.

Monsterpocalypse Starter Set
Om man vill pröva på Privateer Press nya figurspel Monsterpocalypse är ett starter set en bra investering. Monsterpocalypse är ett samlarfigurspel som utspelar sig i en nära framtid där mänskligheten desperat kämpar mot en hord jättemonster som hotar ta över världen.

I ett starter set får man en regelbok, ett monster och dess utvecklingsform, två byggnader och fyra units (enheter). Dessutom medföljer en karta, alla tärningar man behöver för att spela och en livsmätare till monstret. Detta är ett mycket prisvärt, men det finns en risk att man får figurer som inte är bra att spela tillsammans, en risk man nästan alltid tar med slumpmässigt fördelade figurspel.

Figurerna och byggnaderna till spelet är snyggt gjorda. Målningen är av högre kvalitet än många andra figurspel jag sett, och designen är trevlig. Man har lyckats väl med att fånga de olika faktionernas inspiration och givit dem en egen identitet. Byggnaderna är lite enklare men ändå välgjorda och fyller sin funktion. En nackdel är att figurerna och deras baser är gjutna separat och hoplimmade med superlim. De mindre figurerna kan lätt lossna, men detta går att reparera med lite limmande och fixande.

Regelboken är snyggt upplagd och välskriven. Regelsystemet i Monsterpocalypse känns helgjutet, med en enkel tärningsmekanik i botten. Sedan tillkommer en mängd olika regler, mestadels i form av olika specialförmågor de olika monstren besitter. De första gångerna man spelar tjänar man troligen på att sitta med regelboken framför sig för att påminna sig om vad alla siffror och symboler betyder. Det bör påpekas att Monsterpocalypse inte heller använder något poängsystem, utan man använder helt enkelt ett monster och dess utvecklingsform, 0-15 units och 2-12 hus i ett lag, och den som slår ut motståndarens monsters utvecklingsformer först vinner. Monsterpocalypse är dock ett mer avancerat figurspel än andra liknande produkter (t ex det nu försvunna Dungeons & Dragons Miniatures och de olika Clix-spelen) och har en hel del taktiskt djup när det gäller manöverering, tärningsekonomi och uppbyggnad av styrkor.

Detta är ett helt klart kul spel, som känns som att det har stort utrymme att utvecklas vidare. Det är dock komplicerat till en början, och det kräver nog en inlärningsperiod innan man kommer ihåg vad alla förmågor innebär. Privateer har även publicerat en strategiguide till spelet som kan vara intressant. Där listas bland annat alla figurer till alla faktioner tillsammans med en mängd förslag på hur man bygger sin styrka och olika tips.

Spelets huvudsakliga nackdelar är som vanligt samlaraspekten. Det kan bli dyrt att bygga ihop den ”perfekta” styrka man vill ha om man inte har någon att byta oönskade figurer med. Visserligen tillåter spelets regler att alla enheter slåss med varandra och med alla monster, men det är roligare att ha en enhetlig styrka som kan stödja varandra. Med några andra personer att lära sig tillsammans med och byta figurer med tror jag dock att detta kan vara ett riktigt kul spel, avancerat men som samtidigt inte tar alltför lång tid att spela och knappt någon alls att förbereda.

En liten varning: Livsmätaren som medföljer är ganska ömtålig. Jag lyckades på en gång bryta av en av pilarna när jag försökte flytta den. Behandla denna varsamt.

Sätt ditt eget betyg på Monsterpocalypse Starter Set!

Intryck 2