Monsterpocalypse Booster Pack
Privateer Press
2

120:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Monsterpocalypse - Reach out and Crush SomeoneSamlarkortspel är ju ett välkänt fenomen inom spelvärlden, men samlarfigurspel är något nyare och lite ovanligare. På senare år har det dock dykt upp fler och fler sådana spel, som går ut på att bygga upp en styrka genom att köpa slumpmässiga boosterpacks, och nu har ett av de mest efterlängtade samlarfigurspelen äntligen släppts: Privateer Press Monsterpocalypse. Det första setet till detta spel, Rise, recenseras i detta nummer.

Monsterpocalypse kombinerar element från en mängd genrer. Japanska jättemonsterfilmer, utomjordiska invasioner, skräcklitteratur och annat blandas friskt till ett scenario där jorden är under attack från alla sidor. Människor lever i skräck medan gigantiska monster raserar städer i sina kamper om herravälde över planeten. Rent praktiskt består spelet av en kamp där två eller flera spelare försöker ta kål på sin motståndares jättemonster.

Varje spelare i Monsterpocalypse har alltså ett ”lag” som kan antingen bestå av endast en faction (grupp) eller allierade enheter från liknande agendas. Agendas beskriver vilken avsikt varje faktion har för planeten jorden: Protectors, Radicals, Fiends, Destroyers, Invaders och Collaborators. I setet Rise representeras Protectors av G.U.A.R.D, en organisation som bildats av en mängd nationer i samarbete för att driva bort fientliga monster. G.U.A.R.D använder sig av traditionella japanska jätterobotar (mecha) och diverse futuristiska fordon. Radicals representeras av Terrasaurs, en familj enorma reptiler från Sydamerika, ledda av den Godzillaliknande Terra Khan. Fiends är i startsetet The Lords of Cthul. Som namnet antyder består denna faktion av utomdimensionella monster från tidens begynnelse, inspirerade av H.P. Lovecrafts Cthulhumythos. Destroyers är Planet Eaters, gigantiska utomjordingar som kommit från ett kometliknande rymdskepp för att konsumera allt i vår värld. Dessa monster drar också de inspiration från Japans jättermonsterfilmer. The Martian Menace är Invaders. Som namnet antyder rör det sig om klassiska marsianer, med UFO’n och trebenta walkers som ser ut som de kommit rätt ur H.G. Wells Världarnas krig. Slutligen finns the Shadow Sun Syndicate, Collaborators. Dessa mystiska tekno-ninjas arbetar efter sina egna hemliga mål, och besitter teknik som låter dem skapa jättelika krigare som använder en kombination av teknologi och kampsport.

Varje faction representeras i Monsterpocalypse av två jättemonster och deras utvecklingsformer (monsters), samt en mängd mindre enheter och varelser (units). Som spelare kan man välja vilken som helst av dessa factions att spela med och man kan till och med spela med olika factions tillsammans. Monster och enheter ur samma faction ger i allmänhet en mer gedigen styrka med bättre synergi mellan pjäserna än en blandning. Man använder sig sedan av en karta i planschformat med rutsystem som representerar slagfältet man valt. Denna karta görs mer intressant av en tredje sorts ”figur”, nämligen byggnader (buildings). Byggnader placeras ut på kartan för att representera en stad, och ger olika fördelar och nackdelar.

Spelets mål? Enkelt. Först att spöa upp motståndarens jättemonster vinner! Monsterpocalypse använder sig i likhet med många andra figurspel av tärningar för att avgöra hur olika handlingar utförs. I detta spel samlas tärningar i olika ”dice pools” från vilka man kan välja hur många man vill spendera. Att använda sina tärningar på ett listigt sätt är med andra ord en mycket viktig aspekt av spelet, då man inte vill hamna i en situation där ens gigantiska monster inte har någon energi att slå ut motståndaren! Man kan få fler tärningar på diverse sätt, och det finns dessutom tre olika sorters tärningar som används. Självklart är jättemonstren betydligt farligare i strid, men även enheter kan göra skada och har uppgifter i spelet. Dessutom kan enheter återvinnas under striden, medan ett monster som dör är borta.

En viktig del av samlarfigurspel är förstås själva samlandet. Figurerna man använder får man antingen i ett Starter Set eller i Booster Packs, och booster packs finns i två sorter: Unit Boosters och Monster Boosters. Mer om detta senare. Rise innehåller två monster per faction och en mängd enheter, samt ett urval hus. Privateer har tillkännagivit att de planerar att släppa ytterligare två set med samma faktioner som Rise, där varje faction får nya monster och enheter. Efter detta kommer det dyka upp helt nya factions, som dock kommer behålla samma sex agendas. På detta sätt kan spelet byggas ut och bli mer varierat samtidigt som grundstommen är stabil. Man har också, förstås, planer på att släppa ytterligare tillbehör i form av kartor och liknande.

I likhet med Privateer Press andra spel (t ex Hordes och Warmachine) är Monsterpocalypse ett stort spel. Det är gigantiska strider, filmiska regler med hus som krossas och horder av tanks, utomjordingar och annat. Det är en lyckad fusion av olika koncept som tilltalar den som är spel- eller filmfantast utan att använda några copyrightade varu-märken vilket troligen också är tanken. Privateer använder gärna en bombastisk stil i sina annonser och texter, kanske som en reaktion på den hårda konkurrensen inom spelmarknaden. Deras metallfigurspel måste ju konkurrera med giganter som Games Workshop, och Monsterpocalypse har dykt upp i en tid när en mängd andra samlarfigurspel går extremt dåligt eller läggs ned helt. Kommer jättemonstren att ta över även den verkliga världen? Det får framtiden utvisa.

Monsterpocalypse Booster Pack
När man vill utöka sin arme i Monsterpocalypse så köper man booster packs. I Monsterpocalypse finns det två olika sorters boosters: Unit Boosters (som är blå) och Monster Boosters (som är gröna). Dessa är klart markerade och svåra att ta fel på.

Monster Boosters innehåller som namnet antyder monster. Man får en monsterfigur samt dess utvecklingsform (“hyper form”), alltså alltid samma monster i två former, vilket är vad man behöver för sin armé. Unit Boosters innehåller en byggnad och fyra små enhetsfigurer, samt en kartongmarkör för vad som händer när byggnaden förstörs. Urvalet av enheter i en Unit Booster är helt slumpmässiga och har olika ovanlighetsgrad. Därför är det svårare att hitta elite units än vanliga units, och man får en blanding av figurer från olika faktioner.

Ingen av dessa två sorters booster packs innehåller regler av något slag. All information finns på monstrens baser och hur man tolkar dessa beskrivs endast i regelboken eller strategiguiden.

Som nämnts tidigare håller Privateer Press figurer en hög klass i jämförelse med andra företags samlarfigurer. Målningen och skulpteringen på monster och enheter är verkligen av hög klass för att vara färdigmålade. Tyvärr finns det vissa problem med kvaliteten. När man tagit ut figurer och byggnader ur deras skyddande plast bör man vara mycket försiktig med dem. Eftersom vissa av dem är gjorda av hårdplast eller mycket smala och därför svagt fastlimmade kan det lätt hända att någon del av figuren går sönder eller lossnar från basen. Kort efter att jag tagit upp det ur paketet tappade jag oljeraffinaderiet (en byggnad) en kort sträcka och den gick omedelbart sönder. Detta går att reparera med superlim men är lite tråkigt.

När det gäller urval av figurer så märker man snabbt nackdelen med samlarspel. Eftersom man inte vet vad man får är det alltid en chansing att köpa en booster. Monster boosters är inte lika mycket av ett problem. Man behöver i regel endast ett monster per match, och behöver inte köpa på sig särskilt många förrän man fortsatt till en mer avancerad nivå av spelet. Problemet ligger i Unit boosters.

I ett warband till Monsterpocalypse kan man ha upp till 15 enheter. Då man får fyra per booster, och dessa troligen inte tillhör samma faktion, blir det snabbt oekonomiskt att köpa fler boosters, såvida man inte vill bygga upp en arme av varje faktion. Det bästa här är att starta med några boosters, bestämma vilken faktion man tycker bäst om, och sedan byta figurer med andra spelare för att balansera sin styrka.

Det stora problemet är byggnader. Man får en byggnad per booster, och två slumpmässiga i en starter. Då du kan ha upp till tolv byggnader till din styrka kan det bli problematiskt att få ihop rätt kombination av dessa. Visserligen har nu Privateer släppt ett kartpaket med en ytterligare byggnad i, men denna är alltid samma sort.

Monsterpocalypse boosters innehåller snygga figurer och känns prisvärda, åtminstone till en början. Den slumpmässiga fördelningen och svårigheten att få tag på tillräckligt med byggnader är en brist, som dock går att övervinna när man är ett gäng som spelar tillsammans.

Sätt ditt eget betyg på Monsterpocalypse Booster Pack!

Intryck 1
Innehåll 5