World of Warcraft Miniatures Game
Upper Deck

30-90 minuter
Deluxe Starter Set 300:-
Starter Set 200:-
Booster 130:-

Det var väl nästan givet att mega-fenomenet World of Warcraft, med miljoner spelare över hela världen, förr eller senare även skulle komma ut i figurform. Nu har därför Upper Deck, som gjort det populära samlarkortspelet till World of Warcraft, även givit sig in i figurspelsbranschen med buller och bång, och släppt ett grundset i form av en Starter, en Deluxe Starter och Booster Packs.

Precis som i datorspelet handlar miniatyrspelet World of Warcraft om konflikten mellan the Alliance, the Horde och gruppen Monster, som inkluderar varelser och djur som inte tillhör någon av de föregående. Självklart finns ett brett urval av kända figurer med. Startsetet fokuserar mycket på karaktärer från Upper Deck’s samlarkortspel, men har självklart även med favoriter som murlocs, Warchief Thrall och Leeroy Jenkins. Allt som allt innehåller den första serien 66 figurer med tre ovanlighetsnivåer.

Reglerna till spelet är enkla men helgjutna. Figurer agerar genom att “betala” tid (“tics”) till nästa handling de får utföra, det vill säga om en figur vill så kan den göra flera snabba handlingar eller en långsam handling. Olika spelares figurer agerar också om varandra, beroende på vad deras personliga spelklocka visar. Detta system är mycket smart och roligt, och passar även in på erfarenheter från datorspelet (med cooldowns för förmågor). Till varje figur finns ett statkort som beskriver dess förmågor. Dessutom finns det som en ytterligare nivå “action bar”-kort, som man kan ge sina figurer. Dessa kan användas precis som figurens egna förmågor, men många action bar-kort kan bytas mellan olika figurer, och det går därför att specialbygga sitt warband. Reglerna är välskrivna och går snabbt att lära sig och spela, vilket är kul.

Spelet går självklart ut på att slå ut motståndarens figuerer och segra. Detta gör man genom att samla poäng för varje figur man dödar. Figurerna kan dock precis som i datorspelet snabbt återuppväckas hos spirit healern och komma tillbaka i spel, men poängen man fick för att besegra figuren försvinner aldrig, och alltså kommer en spelare snart att ha ansamlat tillräckligt många poäng för att segra. Man spelar på ganska enkla kartor med ett par olika sorters terräng.

I den vanliga starterlådan får man fyra förutbestämda figurer med baser (det är alltid samma fyra, två horde och två alliance), kort till dessa, tärningar, en karta, regelbok och en lista över vilka figurer som finns. Med denna grund kan man lära sig spelet och sätta upp enklare matcher för att träna, även om det snabbt blir rätt begränsat. De fyra figurerna man får här har förmågor och action bar-kort som är relativt enkla, och inte särskilt spektakulära.

I deluxe starter set får man sex slumpmässigt utvalda figurer (motsvarande två booster packs) av två olika faktioner (man kan alltså i deluxe starter set även få faktionen monster, inte bara alliance och horde), kort till dessa, tärningar, en av tre slumpmässiga deluxkartor i laminerad kartong, en förlängd regelbok med extra scenarier och ett lootkort till World of Warcraft the collectible card game.

Om jag fick välja skulle jag alltid välja att köpa en deluxe starter istället för en vanlig. Trots lite högre pris får man så pass mycket mer för de pengarna att det är värt investeringen. De ordentliga spelplaner man får med är mycket bättre än den enkla papperskartan, man får två kompletta warbands att spela med, en större regelbok etcetera. Dessutom kan de som spelar dataspelet avnjuta ett garanterat lootkort som man kan använda för att få ett föremål. Förvänta er ingen av de riktigt åtråvärda sakerna som mounts, bara.

Figurerna till spelet är hyfsat snygga. De är designade med typisk World of Warcraft-estetik cirka Burning Crusade, det vill säga grälla färger, väldigt stora vapen och överdrivna poser. Det finns dvärgar, orcer, night elves, troll och så vidare. Målningen och skulpteringen är sådär, inte särskilt imponerande men inte helt fruktansvärt heller. Man har också valt att skulptera figurerna i en större skala än normalt, och varje figur är alltså ganska stor. Tyvärr känns det som att storleken är en nackdel, eftersom det gör att man kan se bristen på detaljer och slarvig målning bättre än på en liten figur.

Då alla figurer utom de i det vanliga startpaketet är slumpmässiga är det alltid en chansing att köpa flera lådor eller boosters till detta spel. Dock finns det en enorm fördel med World of Warcraft the miniatures game gentemot andra samlarfigurspel. När man köper en booster får man alltid bara figurer av samma faktion. Man vet inte vilka figurer det är eller vilken av de tre faktionerna, men de tre figurerna tillhör alltid samma faktion och kan alltså spelas med rakt av. Detta gäller även deluxe startern och är en enorm fördel gentemot andra samlarfigurspel. Detta har Upper Deck gjort bra.

World of Warcraft the miniatures game är ett bra spel som går snabbt och smidigt att lära sig. Reglerna är välskrivna och man får ett bra urval figurer i lådor och boosters. Det är inte ett särskilt avancerat spel, men det finns stor underhållningspotential. Självklart är det extra kul för de som även spelar datorspelet och känner igen en massa bekanta karaktärer, monster och utrustning. Mekaniken med ”tics” och att man kan förändra sin figurs förmågor med extra kort gör spelet unikt på marknaden. Figurerna i sig är tyvärr inte så snygga som man skulle vilja, och jag hoppas att framtida set åtgärdar detta.

Sätt ditt eget betyg på World of Warcraft Miniatures Game!

Intryck 6,5
Innehåll 4