Turbine Entertainment
Atari
MMORPG
220:-

Intryck: 9     Innehåll: 9   18

HEJ HÅ, VI NU TILL GRUVAN GÅ...
Morias gruvor – kallade Khazad-Dûm av dvärgarna – är enligt många kanske den mest minnesvärda delen av J.R.R. Tolkiens trilogi. Nu kan du själv utforska dess hemligheter, hjälpa dvärgarna i deras kamp för att återerövra sitt rike, och eventuellt överleva hela vägen under Dimmiga bergen. Första intrycket är imponerande. Och ja, givetvis har du chansen att möta Durins bane.

Ett av de största problemen när man ska recensera ett onlinespel är tiden: hur sjutton ska man kunna ge en rättvis bild över nåt så stort som Mines of Moria efter bara några veckors spelande? Speciellt när man har andra saker som behöver ens uppmärksamhet, som jobb och familj. För att komma förbi den bristen så har jag försökt mig på en annan infallsvinkel på problemet den här gången, jag har kombinerat intrycken från eget spelande med att intervjua andra spelare online, för att på så sätt få en bättre helhetsbild. Förhoppningsvis kan jag återkomma med en uppföljande kortrecension på Fenix webbplats om ett par månader, när jag hunnit spela igenom Mines of Moria mer ordentligt. Då får vi se om det positiva betyget här står sig.

Lord of the Rings Online: Mines of Moria skiljer sig från giganten World of Warcraft (som mer känns som ett smörgåsbord av olika berättelser) genom att man mer följer en berättelse, nämligen den om dvärgarnas försök att återta och återuppbygga sitt gamla kungarike under Dimmiga bergen. Givetvis är det något som inte ses med blida ögon från den onda sidan, som skickar styrkor för att hindra dvärgarnas ansträngningar. Den mer berättande infallsvinkeln tilltalar mig, eftersom det gör att min rollfigur känns mer delaktig i det stora hela. Expansionen har tre delar; Eregion i väst, själva Morias gruvor och Lothlorien öster om Dimmiga bergen. Tyvärr har jag i skrivande stund inte lyckats ta mig hela vägen under bergen, så Lothlorien är en del jag får återkomma till. Mycket av berättandet sker i olika solo-instances på samma sätt som i grundspelet. Expansionen lämpar sig bäst för spel på högre nivå, även om det finns innehåll för alla nivåer, som nya klasser. Mer om dem längre fram.

Man börjar med att delta i försöken att ta sig fram och genom Durins port, med olika uppdrag och andra dåd, som att fixa förnödenheter, leta efter försvunna dvärgar, spana på orker, och så vidare. Och föga förvånade måste man hjälpa till att besegra Väktaren som lurar under den svarta vattenytan framför Durins port innan man väl kan komma in i själva Khazad-Dûm.

Storslaget och imponerande
Turbine har verkligen lyckats med att skapa en fantastisk stämning inne i Moria. Salarna är gigantiska och ger den rätta storslagna atmosfären (man kan ju undra varför en kort ras som dvärgar behöver så högt i tak), trapporna hisnande, labyrinterna enorma. Och hela tiden känner man tyngden av Dimmiga bergen över sig. Man har jobbat hårt för att leva upp till den bild spelarna fått av gruvorna från filmerna och böckerna. Moria är som sagt oerhört stort (både horisontalt och vertikalt), och uppdelat i nio olika rejäla regioner att utforska.

Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett en underjordisk värld se så här bra ut i något annat onlinespel. Turbine har varit noga med detaljerna och har jobbat ordentligt på att förmedla att Moria en gång var ett fungerande samhälle, där de olika salarna och utrymmena haft specifika syften. Man slipper känslan av ett antal sammanfogade generiska rum, som är vanligt i andra onlinespel.

Ju längre in man kommer i de områden som vättar och orker kontrollerar, desto skräpigare och mer nedslitet blir det. Det är lätt att gå vilse, för att komma med årets understatement. Men det förhöjer bara känslan av äventyr och fara, Mines of Moria känns verkligen farligare än grundspelet, och även farligare än World of Warcraft. Man väntar sig hela tiden att horder av vättar plötsligt ska komma fram ur mörkret och omringa sällskapet. Att färdas ensam i Moria är väldigt farligt, så fort man kommit utanför de ”säkra” områdena. Det går att äventyra på egen hand, men största försiktighet rekommenderas. Att vara fler ökar överlevnadschanserna avsevärt.

Nya yrken
Mines of Moria erbjuder två nya yrken: Rune Keeper och Warden. Den som spelar en Rune Keeper kan använda offensiv runmagi för att tillfoga så mycket skada på fiender som möjligt, eller använda sina krafter för läkande. För Tolkien-pursiter är kanske inte klassen helt kosher. Dvärgar med magi är inte riktigt den Tolkien man känner igen från böckerna. Men i spel fungerar det.

Mer intressant är kanske den nya Warden-klassen, som kan utföra olika anfallskombinationer, gambits, på ett sätt som för tankarna till fighting-spel. Kombinationerna är lite svåra i början att hålla i huvudet, men efter ett tag sitter de. Och även om man gör fel så får man intressanta och ofta effektiva resultat.

Väljer man någon av de nya klasserna kommer det naturligtvis ta ett tag innan man väl kommer in i Khazad-Dûm, men det kanske det kan vara värt, speciellt om man spelar en Warden.

Taket för den nivå/level man kan komma upp i har även höjts med expansionen. Nu kan du komma upp till level 60. Dessutom har Turbine lagt till nya traits, titles, crafts, deeds och lite annat smått och gott. Legendariska vapen

En annan trevlig nyhet är att man nu kan skapa egna legendariska vapen genom att samla ihop delar från gamla vapen man hittar exempelvis hos besegrade fiender. Delarna kan sedan smidas ihop till nya vapen av en ny ”NPC-klass” kallad Forgemaster. Det nya legendariska vapnet är inte statiskt, utan har egna levels (upp till 30), och kan uppgraderas och modifieras efter hand och på så sätt bli unikt för dig.

Bra köp, om du redan spelar LotRO
Med Mines of Moria lyfter Lord of the Rings Online ytterligare ett steg. Det var redan riktigt bra, med en solid kvalitetskänsla, och det är roligt att se att Turbine kan göra spelet ännu mer intressant med sin expansion. Jag gillar på det sätt man känner att man befinner sig i en berättelse, vilket kanske är extra viktigt i ett spel som bygger på just professor Tolkiens böcker. Överhuvudtaget så lyckas Turbine förmedla en hel del äkta Tolkien-känsla, med tanke på att det rör sig om ett onlinespel. Jag vet inte om den här expansionen kommer locka över nya spelare från andra onlinespel, med om du tyckte om grundspelet så är det ett givet köp, speciellt om du börjar nå de högre nivåerna. Personligen föredrar jag det här framför World of Warcraft. Mines of Moria är en välgjord fortsättning.

Balrogen då? Ja, du kommer troligen möta den förr eller senare, frågan är om du vill det.

Text: Tomas Arfert

Sätt ditt eget betyg på Lord of the Rings Online: Mines of Moria!