Penumbra Collection
Frictional Games
Skräck
200:-

Påträngande och klaustrofobisk skräck
Jag kan säga redan från början att jag verkligen inte rekommenderar detta spel för vare sig lättskrämda eller fegisar. Det ni riskerar är sönderbitna naglar, kalla kårar och ett ganska högt antal sömnlösa nätter. Men om ni anser er modiga nog, eller bara nyfikna, kan jag garantera några hiskeligt spännande timmar.

Spelets huvudperson heter Philip. När man som spelare kommer in i bilden har han nyss genomlidit en stor tragedi; sin mors död. Mitt i all sorg får han ett brev, från sin sedan länge bortgångne far, som lämnade modern innan Philip ens blivit född. Därmed visste vår huvudperson alltså ingenting om sin far. Men sedan kom brevet. Brevet som skulle komma att öppna dörrar till många gåtor, men även mer än så. Philip leds till en obebodd del av Grönland, där han finner en lucka. En lucka, bakom vilken han tror sig kunna finna svaren på alla sina gåtor. Det är spelarens uppgift att leda honom genom det som väntar. Och det är en skrämmande, men definitivt spännande, uppgift.

Penumbra-serien är annorlunda jämfört med många andra spel. Det känns mer påträngande, mer klaustrofobiskt, mer realistiskt och därmed mer skrämmande. Man skulle överdriva om man kallade grafiken perfekt, men det gör inte så mycket. På sätt och vis förstärker det stämningen, och jag har alltid tyckt att perfekt är tråkigt. Det är ju skönhetsfläckarna som gör att man ser det vackra, eller i det här fallet; läskiga.

Någonting som däremot verkligen är bra, är jobbet med ljuset, eller snarare mörkret. Det ständiga mörkret gör att man aldrig känner sig helt säker. Ljudeffekterna bygger även dem på känslan av att vara instängd, otrygg och osäker. När man uppå det hör några vemodiga, kusliga pianotoner i moll reser sig i alla fall nackhåren på mig. Det blir minst sagt jobbigt att slita sig, dels för att man vill veta hur det slutar, dels för att man helt enkelt inte vågar ställa sig upp. Vem vet, någon kanske står bakom, och bara väntar på att få slå en i huvudet med en hammare?

Jag spelade spelen över julen, då det brukar råda en viss varm känsla. Ändå, så fort jag gömde mig bakom datorn med min egentligen goda kopp te, blev känslan sådär mysigt kylig. Jag kunde också känna att det på något sätt var betydligt mer lockande att leka med Philip än att äta julskinka.

Någonting som imponerade på mig, var det intellektuella. Penumbra-serien handlar inte om att bara skjuta ner så många monster som möjligt, hitta bossen och skjuta honom i huvudet så att blod och hjärnmassa sprutar. Tvärtom, är det oftast bäst att undvika eventuella fiender, då våld inte är det huvudsakliga innehållet i Philips äventyr. Istället är spelet som ett stort antal, eller en enda stor, gåta. Man får tänka efter ordentligt på hur man ska lyckas ta sig ur vissa situationer, och därmed ta sig vidare. Ibland får man tänka lite för mycket, vilket kan leda till viss irritation.

Spelen känns även mer realistiska än många andra. En anledning är hur man exempelvis öppnar dörrar. Det räcker inte att bara klicka lite snabbt, utan man måste verkligen röra musen, så att dörren öppnar sig. Visst kan man prova att klicka, men det lär inte hända så mycket, om man säger så. Det kan även det kännas lite irriterande, men det blir lättare när man väl vant sig.

Jag irriterar mig däremot till vansinne på bristen på karaktärsarbete. Som person intresserar jag mig för vilka karaktärer jag möter, och är. Visst får man reda på en del med tiden, men första delen blev nästan lite irriterande av denna lilla anledning.

Spelet är hyfsat kort. Det tar inte speciellt många timmar att ta sig igenom, inte ens för mig, och jag är ingen spelgeni direkt. Det är alltså tre korta spel man tidigare har köpt var för sig, som nu säljs tillsammans. Men det är lätt värt det. Jag sket nästan på mig, och det är väl syftet med skräckspel?

Text: Saga Björling

Sätt ditt eget betyg på Penumbra Collection!