Action!
Mindless Gaming
Action!
50
130:-

Intryck: 5     Innehåll: 8   13

Rollspelet Action! har en tydlig och enkel målsättning, att vara lättsamt och underhållande. Bokens format är mycket blygsamt utformat. Det man får i handen då man köper Action! är kort och gott en tidning på 50 sidor. På dessa blad får man ett komplett regelsystem som är avsett att användas då man spelar krutstänkände, fartfyllda, explosionspackade äventyr där fokus ligger på avslappnat nöje. Även om de flesta nog har målsättningen att ha kul när de spelar rollspel så vill Action! skala bort alla labyrintartade nät av intriger, svulstiga spelvärldar och tunga regelsystem till förmån för det enkla och lättsmälta. Spelet tar avstamp i 80- och 90-talets actionfilmer med hjältar som Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger och Dolph Lundgren. För en person som växt upp med dessa filmikoner så är spelets koncept väldigt lätt att ta in och man förstår snabbt hur det är tänkt att Action! ska spelas; som en actionfilm fylld av kulsprutor, snabba bilar och ninjor.
Regelsystemet är starkt influerat av White Wolf’s Storyteller-system. Varje karaktär får ett antal poäng att fördela ut på grundegenskaper (styrka, intelligens, uppmärksamhet etc.) och färdigheter (skjutvapen, fordon, överlevnad etc.). När man sedan ska försöka överkomma ett hinder lägger man ihop värdena av en grundegenskap och en färdighet och slår därefter motsvarande antal tärningar. Ju fler tärningar som visar lika med eller över den svårighetsgrad som spelledaren har satt desto bättre. Systemet är enkelt, effektivt och lätt att modifiera efter vilken situation som spelarna än hamnar i. Något särskilt djup à la Eon eller Dungeons & Dragons finns inte i reglerna men i den här typen av spel är det ingenting man saknar. Istället uppskattar man det faktum att systemet är så pass överskådligt och logiskt uppbyggt utan undantag att man sällan behöver göra avbrott i spelmötet för att bläddra i reglerna.
Man får snabbt känslan av att författarna hade nybörjare i åtanke när de skapade rollspelet. Språket är lättläst och kortfattat, reglerna är sagt lätta att förstå och framför-allt finns det ingen avancerad och krånglig spelvärld som man måste sätta sig in i och förstå innan man börjar spelar. Här gäller det att komma upp på banan så snabbt som möjligt och bara ha kul på ett anspråkslöst sätt. Ett verktyg som gör det ännu lättare att komma igång är den så kallade ”uppdragsgeneratorn”. Generatorn består av tre tabeller, ”scenario”, ”skurkar” och miljö. Genom att slå tre sexsidiga tärningar tre gånger får man förslag på vad ens äventyr ska bestå av. Till exempel kanske man ska nedkämpa en klan ninjor som stulit ett massförstörelsevapen som de förvarar på en oljeplattform. På det här sättet kan man komma igång väldigt snabbt och är man duktig på att improvisera krävs nästan inga förberedelser alls för att man ska få en rolig spelkväll.
Det finns dock en del faktorer som kan skrämma bort både nybörjare och veteraner från Action!. Ett väldigt stor fokus ligger på våld och på vapen. I boken kryllar det av illustrationer föreställandes pistoler, maskingevär, knivar etc. Ofta ingår de inte i någon större illustration utan ligger oftast för sig själva under ett stycke med text. Det ger ett väldigt rått och sterilt intryck som inte är till bokens fördel.
En annan faktor som jag rynkade på näsan åt var hur kvinnor framställdes i boken. I hobbyn i övrigt är man van vid jämställda rollspelsvärldar där både män och kvinnor framställs på ett respektabelt sätt. Här tar dock Action! ett kliv bakåt. Det finns två illustrationer i boken där kvinnor förekommer. Den ena föreställer en kvinna i underkläder som skjuter med ett maskingevär och den andra består av en kvinna med ett kort-kort nattlinne som håller i ett hagelgevär. Samtliga män i bokens illustrationer har dock fått behålla kläderna på. Även om kvinnorna i 80-talets filmer ofta framställdes som våp så får man inte glömma bort värdiga hjältinnor såsom Sarah Connor.
Action! är ett rollspel först och främst för er som gillar actionfilm, det är nog en förutsättning för att man ska kunna uppskatta det här spelet. På sina 50 sidor är Action! allt annat än djuplodande men passar perfekt för en kväll då man vill bort från svårmodiga vampyr-serenader och bara känner för lite mindless-action!

Text: Ola Lundin

Sätt ditt eget betyg på Action!!

Totalt har 8 personer röstat.