Mouse Guard Roleplaying Game
Tillverkare
Archaia Studios Press
Omslag
Hårdpärm
System
Mouse Guard/Burning Wheel
Sidor
320
Ca Pris
349:-
  Intryck: 10     Innehåll: 10   20
 
 

Kan ett fabelrollspel om medeltidsmöss vara ett av de bästa rollspelen någonsin? Inte långt ifrån – det är i alla händelser ett av de bästa rollspel denna recensent har sett (och han har sett många). Läs mer så får du veta varför.

Mouse Guard RPG är baserat på den dubbelt Eisner-belönade tecknade serien med samma namn. Rollspelet är skrivet av den mestadels hyllade speldesignern Luke Crane (Burning Wheel och Burning Empires) och rikligt illustrerat av seriens upphovsman David Petersen, som förstås även bidragit med bakgrund, spelvärld och spelledarfigurer.
Mouse Guard utspelar sig i en tät skog i en icke identifierad värld. Denna skog skulle av djurlivet att döma kunna ligga i Michigan* – David Petersens hemtrakter – om det inte vore för att inga människor funnes, en del av skogens djur är intelligenta och har skapat samhällen på en medeltida nivå. Dessa djur är möss och vesslor (och deras släktingar illrar, mårdar, minkar och soblar). Spelet fokuserar på mössen i allmänhet och på medlemmarna av musgardet i synnerhet.
Musgardet är en sorts elitstyrka av kapabla och vildmarkskunniga möss som har till uppdrag att skydda och hjälpa musinvånarna i Musterritorierna på olika sätt. Och de enda rollfigurer man kan skapa med reglerna i Mouse Guard är just musgardister.
Låter detta snävt och smalt? Som om man skulle tröttna rätt snabbt? Inte då.
Grundförutsättningen i otaliga rollspel är att rollfigurerna utgör ett ”äventyrargäng” och råkar ut för saker som aldrig händer vanliga människor. De förutsätts vara mer kapabla än genomsnittet. Precis så är det även i Mouse Guard. Möss i gemen lever inte särskilt äventyrliga liv och de enda som kan förvänta sig ett liv av äventyr och fara är musgardisterna. Deras uppdrag kan variera i det oändliga: driva bort hotande rovdjur; reparera de doftgränser som utmärker Musterritorierna; rensa igenvuxna farleder (när du är fem centimeter hög kan även lingonris utgöra ett avsevärt hinder); eskortera resenärer; utreda brott; spionera på vesslorna; mm. Traditionellt äventyrande helt enkelt (fast utan rånmord och gravplundring).
Spelet handlar egentligen om konfliktlösande och överkommande av svårigheter genom samarbete och utforskande av rollfigurernas livsåskådningar och mål. Spelledaren uppmuntras att se till så att gruppens uppdrag hamnar i konflikt med någon av rollfigurernas mål eller personlighet – allt för att skapa dramatiska situationer och svåra val. Att man råkar spela just en intelligent, talande mus är sekundärt.
Reglerna i Mouse Guard är en hårt nedbantad version av reglerna i Burning Wheel. Allt som inte krävs för att spela musgardist i en icke-magisk medeltidsvärld är bortskalat. Kvar är en enkel och solid regelkärna som på ett lysande sätt förenar spelandet av en roll med spelandet av ett spel.
Även sådant som i traditionella rollspel lämnas utanför spelreglernas påverkan är i Mouse Guard regelstyrt eller påverkar reglerna på ett eller annat sätt. Du belönas med en typ av förbrukningsbar spelresurs om du använder din rollfigurs personlighetsdrag på ett sätt som är negativt för gruppen, och du belönas med en annan typ av spelresurs om du använder det på ett positivt sätt. Det är svårt att förklara inom utrymmet för den-na recension, men reglerna uppmuntrar verkligen till att du rollspelar din rollfigur. Rollfigurens livsåskådning, vanor, kortsiktiga mål – allt spelar in och styrs av regler. Till och med rollfigurens vänner, släktingar och hemort har regelmässig påverkan och kan betraktas som en sorts spelresurser.
Skapandet av rollfigurer är en smidig procedur. Du besvarar frågor om hur din musgardist skulle agera i vissa situationer, var hon är uppväxt, eller vad hennes föräldrar har för yrke, och får därigenom fram hennes egenskaper och personlighetsdrag. Det finns förstås även utrymme för helt fria val som ger din musgardist just de färdigheter och egenskaper du önskar.
Mouse Guard är fullt av smarta – och enkla – regellösningar som går att tillämpa på de mest skilda situationer. Ett flexibelt och elegant regelsystem, även om flexibiliteten ibland ger upphov till abstraktioner som kan kännas märkliga vid första anblicken (i konflikten mellan musgardistgruppen och den långa resan genom vildmarken i ihållande regn – vad innebär det att resan »fintar« medan gruppen »försvarar sig«?). Reglerna i Mouse Guard är allt annat än osynliga. Den som ogillar att regelreferenser och tärningsslag bryter illusionen kommer förmodligen att ha svårt för detta spel.
De många spelledar råd som finns i boken är ytterst handfasta och mer att likna vid instruktioner än råd. Spelledaren uppmanas att agera som motståndare till spelarna, att verkligen försöka göra livet surt för de små musgardisterna. Men inom vissa råmärken. Hur ett äventyr är uppbyggt och hur en spelomgång går till är ganska hårt kodifierat och regelstyrt. Spelledarens traditionellt oinskränkta makt är här begränsad.
Utöver regler och världsbeskrivning innehåller boken flera färdiggjorda exempelrollfigurer, massor av spelledarfigurer och djur som bebor Musterritorierna samt ett antal introduktionsäventyr. Spelet är komplett och innehåller allt du behöver för att sätta igång att spela – så när som på tärningar (vanliga sexsidiga som var och en kan förutsättas ha i hemmet) och rollformulär.
Produktionsmässigt är Mouse Guard det snyggaste och mest välgjorda rollspel jag sett. Utseendemässigt är det nära nog perfekt: format, bindning, illustrationer, papperskvalitet, typografi – allt är mycket välgjort. Innehållet då? Välskrivet, välstrukturerat, välredigerat, lättförståeligt, pedagogiskt och komplett. Ett rent nöje att läsa samt ett föredöme för alla andra rollspelsproducenter. Den enda riktiga miss jag sett är en hänvisning till ett rollformulär som inte finns med i boken (men väl att ladda ner som PDF från www.burningwheel.com).
Mouse Guard kan vara ett av de bästa rollspelen någonsin. Under förutsättning att du tilltalas av spelets idé. Gör du inte det är detta rollspel troligen inget för dig, men inom sina premisser gör det sig absolut förtjänt av det höga betyg jag gett det.

* Lätt för svenskar att föreställa sig. Bortsett från enstaka tillägg som blåskrika, piggsvin och murmeldjur skulle Mouse Guard kunna utspelas i vilken mellansvensk blandskog som helst.

Text: Dan Algstrand


 
  Sätt ditt eget betyg på Mouse Guard Roleplaying Game!
  Intryck:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
Innehåll:
1...Usel
2...Dålig
3...Undermålig
4...En besvikelse
5...Godkänd
6...Bra
7...Inspirerande
8...Så ska det göras
9...Wow! Cool!
10...Mästerlig!
 
   
 
  Totalt har 58 personer röstat.
Intryck 8,86
Innehåll 8,43
Sammanlagt betyg 17,29
 
 
   
   
   

   
   
   
   

© Gillbring 2006