Tunnels & Trolls v. 7.5
Fiery Dragon
Tunnels & Trolls
174
300:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Clive Barker skrev i sin roman Weaveworld att ingenting någonsin börjar, utan att trådarna i en berättelse vävs samman och bildar mönster, och ur de mönstren kan man härleda början till vilken berättelse som helst. Om man letar efter rollspelens ursprung kan man härleda dem långt tillbaka i tiden – vissa säger 1900-tal. Andra 1880-tal och ytterligare andra tidernas begynnelse. Rollspel som fenomen började på 1970-talet. Först kom Dungeons & Dragons och strax därefter, som för att befästa denna nya konstart, gjordes den första parodin, eller kanske parafrasen, Tunnels & Trolls. Nu har version 7.5 av denna tunnelupptäckande extravagans dykt upp i butikshyllorna.
Nostalgikicken är total. Tunnels & Trolls är förpackat i en käck låda som innehåller en hel hög med böcker. Det finns utöver grundreglerna ett monsterkompendie, ett magikompendie och ett monster- och magikompendie, ett soloäventyr och ett äventyr. Tillverkarna har också lagt ner en hög med pappmarkörer och en karta samt standardtillbehöret i de forna boxarna – fyra 6-sidiga tärningar. Det enda som fattas för att jag skall kunna börja spela på studs är en penna, och kanske ett par kompisar förstås. Min inre fjortonåriga rollspelare har redan nu uppnått något slags extatiskt nirvana. Det borde inte vara tillåtet att känna sådan lycka bara över en schysst förpackning.
Tunnels & Trolls må ha gjort en pastisch på Dungeons & Dragons namnmässigt, men så icke innehållsmässigt. Reglerna är lätthanterliga och relativt intuitiva för att vara ett rollspel. Tunnels & Trolls når inte upp i Storytellersystemets översiktlighet, men det är inte långt ifrån. I Tunnels & Trolls finns det bara grundegenskaper, som sedan används för de olika situationerna som uppkommer i äventyren. Rollpersonerna har dessutom ett antal talanger som kan komma till användning vid olika tillfällen i spelet. Det hela hänger ihop riktigt bra regelmässigt. Monster- och magiböckerna är fullmatade med godsaker för spelledaren och spelarna. Dock önskar jag att det fanns lite mer bakgrundsinformation till spelet. Som det är nu så finns det knappt något om den värld Tunnels & Trolls utspelar sig i. Det finns en karta, och i och för sig mycket material på nätet, men jag tycker inte att det är nog.
Hot Pursuit, äventyret som följer med boxen, är ett rälsäventyr. Det är heller inget överväldigande orginellt äventyr. Istället handlar det om ett scenario som är djupt beroende av rollpersonernas, och i förlängningen spelarnas, ryggmärgsreflexer. Något är fel, den stackars lilla byn lider, rädda världen. Ifrågasätt inte och fråga för guds skull inte efter motiv, det finns nämligen inga.
Strange Destinies, soloäventyret, är heller inte så mycket att hurra över. Det är kort (vilket jag förstår, eftersom jag själv konstruerat ett) och ganska... tråkigt. Dessutom blir jag skriven på näsan om vad jag får tycka, känna och så vidare. Ingen hit, men svampskogen är fin. Nu är soloäventyret inte anledningen till att jag köper boxen, men ändå.
Layoutmässigt och bildmässigt är Tunnels & Trolls inte så mycket att hänga i julgranen, även om jag tycker om de små häftena med spiralbindning (lätta att bläddra och hitta i). Det är ett litet format och böckerna är i olika storlek, så rent utseendemässigt hänger det inte riktigt ihop.
Det som gör mig mest besviken är det avgjort grabbiga språket. Texterna är belamrade med nedlåtande kommentarer om tjejer och en del exempel får mig att se rött, men jag tvivlar på att det är något som får den avsedda målgruppen att reagera. I vilket fall som helst så säger jag det nu: Tunnels &Trolls har ett nedlåtande språk mot kvinnor.
Sammanfattningsvis handlar det om ett trevligt tunnelkrälande rollspel som har sina brister, men som är enkelt, ganska charmigt och framförallt fungerar det bra. Så länge jag inte har allt för höga förväntningar på innehållet så är det fullt tillräckligt för många timmars gosigt rollspelande. Klassiskt, kort sagt.

Sätt ditt eget betyg på Tunnels & Trolls v. 7.5!

Totalt har 3 personer röstat.
Intryck 5