Hellas - Worlds of Sun and Stone
Khepera
Hellas
338
450:-

Hellas är – hör och häpna – en episk rymd-opera med antika förtecken. Rollspelet är tänkt att spelas över ett flertal generationer. Rollpersonen, får jag reda på, kommer förmodligen att dö både en och flera gånger. Jahapp. Men jag spelar fler generationer ur samma släkt. Åhå.
Hellas utspelar sig i ett flertal planetsystem som har koloniserats av Hellenerna. I deras kolonisationståg så har de splittrats i flera nationer och dessutom träffat på andra främmande livsformer som exempelvis Goregonerna och Kykloperna. Ibland har det lett till invasion och ibland till fredliga förhandlingar. Genom hela boken så antyds det dessutom om att en katastrof som kan leda till den kända världens undergång är på intåg. Det är den katastrofen som rollpersonerna skall försöka förhindra. Det finns alltså en meta-plot för spelet, en övergripande idé om vad som skall hända med universat.
Det är mycket att läsa in i Hellas. Författarna har inspirerats av serier som Hercules och Xena och filmer som 300, och det är bra att det ges referenser, då settingen annars hade känts främmande. Den känns fortfarande främmande, men den klarnar lite.
Det finns åtta olika raser jag kan spela. Amazorans, Goregons, Hellene, Kyklope, Myrmidion, Nephelai, Nymphas och Zintar. De olika raserna har olika plus och minus på de tio grundegenskaperna, och jag får själv avgöra vilken av de här raserna som passar bäst. Spelmekaniken bakom Hellas är Omnisystemet, med modifikationer för att skapa rätt känsla i spelet. Det här betyder att alla färdighets- och grundegenskapsslag jämförs med svårighetsgraden, och att den mellanskillnad som uppstår (positiv, negativ eller ingen) läggs till ett slag med en T20, vars resultat sedan läses av på en motståndstabell. Noll eller mindre är fummel medan 20 eller över är en strålande framgång.
I övrigt så handlar det, precis som i så många andra rollspel, om modifikationer till slaget baserat på egenskaper, färdigheter och omständigheter. Det är inte enormt nyskapande, men det fungerar. Det som skiljer sig lite från mängden är spelarens möjlighet att beskriva vilken intention han eller hon har i sitt agerande, samt hjältepoängen som kan ge mig plus på mina slag eller på andra sätt användas för att påverka resultatet av en handling på ett för mig positivt sätt.
Precis som så många andra rollspel så verkar Hellas fokusera främst på strid och våldskonflikter, något jag inte var helt beredd på eftersom det i början av boken talas om “mogna teman”, episka förhållanden och – hör och häpna – sex! Förvisso finns det utrymme för den här typen av förhållanden även med de regler som avhandlas, men jag saknar en mer ingående beskrivning på allt det där jag blev lovad. Den här avsaknaden av “mogna teman” återfinns även i avsnittet för spelledaren. Det finns exempel, och stämningstexterna är också välskrivna ur det perspektivet, men var finns regelstödet? Inte i Hellas i vilket fall som helst. Nu lovar förvisso författarna att det skall komma fler böcker (ett redan bestämt antal) så jag förmodar att det dyker upp i dem.
Rent utseendemässigt är Hellas ganska trevligt, med ett undantag. Det är helt rätt känsla i boken, eftersom den använder sig av en liknande grafisk stil som den antika grekiska målningskonsten. Varje kapitel inleds med en stämningstext och en vacker bild. Men i en i övrigt vällayoutad och hyfsat välillustrerad bok så insisterar den person som gjort den grafiska designen att skriva med gul text över en mörkblå stjärnhimmel i ett kapitel. Jag frågar mig varför, inte bara en utan flera gånger. Till min skam hoppade jag över kapitlet. Det är säkert viktigt, men jag får ont i huvudet av att läsa texten.
Sammanfattningsvis är Hellas ett annorlunda rollspel som antyder att det finns andra teman än den eviga striden, dessutom är det ett rollspel som faktiskt har en uttalad målgrupp. Jag uppskattar ambitionen, även om genomförandet haltar. Settingen är lite knölig och det är enormt mycket text att gå igenom, men det fungerar.

Sätt ditt eget betyg på Hellas - Worlds of Sun and Stone!