Traveller: Beltstrike
Mongoose Publishing
Traveller
96
270:-

Intryck: 5     Innehåll: 8   13

Asteroidbälten och prospektörer har en central roll i sf-litteraturen, det finns något romantiskt med gruvarbetare i rymden och asteroider är utmärkta ställen att hitta spår från uråldriga civilisationer. Därför är det märkligt att det fram tills nu varit ett område som behandlats styvmoderligt av de stora sf-rollspelen. Det är roligt att Mongoose och författaren Lawrence Whitaker har knåpat ihop en imponerande liten bok om ämnet, som inkluderar en minikampanj.
Beltstrike är uppdelad i en regeldel som omfattar en tredjedel av boken och en kampanjdel som upptar resten av bokens sidor. Det första kapitlet ger en snabbkurs i hur asteroider fungerar, vilka mineraler som finns att finna och ger regler för prospektering och asteroidbrytning.
Några nya yrken presenteras med bakgrundstabeller: här är det asteroidarbetare som får sig en närmare titt och man kan välja mellan Miner, Prospector, Worker och Researcher. Sist i regeldelen får man tips om hur man utrustar en expedition, en del ny utrustning (borrar, inmutningsbojar, sonder) och detaljerad information om asteroidbrytarens favoriskepp: Seeker Singleship.
Kampanjdelen ger bakgrund om Sonares-systemet som kan placeras där spelledaren vill och inte är knutet till det Tredje Imperiet. Det är en mustig äventyrsmiljö som Whitaker skapat och det finns gott om krokar att skapa äventyr kring. Avslutningsvis serveras vi 5 korta men kompetenta äventyr som tillsammans bildar en minikampanj i Sonares asteroidbälte där spelarna börjar som simpla gruvarbetare för ett fritt kompani bara för att dras in i händelser som hotar att störta systemet i kaos.
Boken ser ut som en högskoleuppsats dragen igenom en kopieringsmaskin, men den är lättläst, logiskt disponerad och illustrationerna är snäppet bättre än vanligt. Beltstrike är en lyckad bok där balansen mellan bakgrund och regler är närmast perfekt. Om du bara ska köpa en bok till Traveller är det Beltstrike du ska ha.

Sätt ditt eget betyg på Traveller: Beltstrike!