Traveller: Scout
Mongoose Publishing
Traveller
112
220:-

Intryck: 5     Innehåll: 6   11

Scout är kanske den mest ikoniska sysselsättningen i Traveller, det är ett yrke där utforskning av främmande stjärnsystem och spännande äventyr hör till vardagen. Därför är det föga förvånande att det får en hel bok tillägnat sig. Även här står Stormbringer-veteranen Lawrence Whitaker som författare. Han gör ett bra jobb, men ändå är det som om det där lilla extra saknas här.
Boken börjar med drygt 30 sidor av det som blivit en stapelvara i Travellermoduler, en drös nya yrken och massor av bakgrunds-tabeller: Courier, Explorer, Survey, Special Operations och Contact är huvudvalen man kan göra, varje gren har flera underyrken. Det är lite onödigt omfattande och det finns en del tryckfel här men kapitlet gör sitt jobb. Ett kapitel om Scout Missions ger handfasta tips om vad en scout egentligen gör och innehåller tabeller så att spelledaren snabbt kan skapa små äventyr. Dessutom avhandlas scoutbaser och ett exempel, basen Cygnus X3, visas mer i detalj komplett med personal och äventyrskrokar.
Det gedigna och genomarbetade utrustningskapitlet rymmer massor av mackapärer varje äventyrargrupp kan ha nytta av. Prylar som överlevnadskuber, scanners och utforskningsfordon. Ett antal rymdskepp presenteras med stats och översiktsritningar, huvudnumret är det klassiska Typ SX Frontiersman med variationer. Skeppen är fult illustrerade vilket är irriterande. Det övergår mitt förstånd att Mongoose inte kan hitta bättre illustratörer, men jag antar att det ingår i affärsmodellen när man är rollspelens motsvarighet till Ryanair.
Den sista delen är den mest intressanta.Här får vi en kort översikt över vilka protokoll som gäller när man kontaktar främmande livsformer, övergripande regler för kartläggning av ett system samt regler och tips för att överleva i farliga miljöer.
Scout är en bra bok som ger verktyg för att forma en trevlig utforskningskampanj, men saknar karaktär och handfasta krokar att skapa äventyr kring.

Sätt ditt eget betyg på Traveller: Scout!