Shades of Empire
Warhammer Fantasy Roleplay
184
270:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Enda sedan jag för första gången på åttiotalet kom i kontakt med Warhammer Fantasy Roleplay så har jag fascinerats av dess värld. Shades of Empire var ett supplement som tidigt väckte min nyfikenhet. Efter ett par i min mening svaga och lite ointressanta kampanjer och moduler till Warhammer Fantasy Roleplay, så var jag dock lite skeptisk och misstänksam. Särskilt då Fantasy Flight Games tagit över ansvaret för Warhammer-rollspelen.
Shades of Empire har beskrivts som ett djuplodande bakgrundssupplement, med information och hemligheter om nio inflytelserika organisationer i den ”Gamla världen”.
Det som slår mig när jag börjar bläddra runt lite planlöst bland kapitlen är att det är ett mycket välskrivet, intressant och medryckande supplement. Det är också mycket stor variation på dignitet och inriktning mellan de olika organisationerna, med potential för mycket varierade spelideer för både långa spelkampanjer och snabba äventyr.
Bland de beskrivna organisationerna finns allt från öppna officiella, som Imperial Navy och Roadwardens, till slutna eller hemlighetsfulla, som Hedgefolk eller Knights of Magritta.
Upplägget i Shades of Empire är aningen klassiskt, med en organisation per kapitel, delat i en allmän del och en spelledardel. Spelledardelen i respektive kapitel innehåller en färdig spelledarperson, äventyrsideer, hemligheter inom organisationen, samt en bas eller plats med anknytning till respektive organisation. Det hela kan kännas lite stereotypt, men det ger färdiga ideer, spelledarpersoner eller platser att snabbt kasta in i ett äventyr eller en kampanj. I flera av de allmäna avsnitten återfinns också nya karriärer för spelare eller spelledarpersoner, bland annat Cadet, Hedgecraft Apprentice, Hedgewise, Admiral och Pamphleteer.
Det första kapitlet avhandlar hamnsjåare i Altdorf, som nog egentligen är ett par olika organisationer, men med samma inriktning. Detta, och ytterligare ett, kapitel har hämtat inspiration ur några av de många romaner som utspelar sig i Warhammer-världen. Med referenser till smått ökända platser i Altdorf, som Street of a Thousand Taverns och Three Tolls Bridge. Kapitlet om Altdorf dockers är även en mycket bra inledning, som väcker lusten att läsa vidare i boken, att få mer roliga ideer och uppslag.
Bland de andra kapitlen så finns ett par stycken som står ut lite. Hedgemagic får en välbehövlig genomgång och sammanfattning i kapitlet Hedgefolk. Detta är också det mest omfattande kapitlet och det som känns mest genomarbetat. Det avviker också lite till innehållet jämfört med de andra kapitlen och har tre karriärer, fler ”spells”, ”talents” och ”traits”. Kapitlet om ”Hedgefolk” känns som något av en saknad pusselbit som faller på plats i Warhammer-världen, då det ger ett mått av insikt i hur magin utövades innan bildandet av de magiska ordrarna i imperiet.
När det gäller möjligheter för politiskt spel och förvecklingar så är kapitlen om Imperial Navy och Knights of Magritta härlig läsning. Det senare av de två känns väldigt inspirerat av alla snurriga sentida konspirationsteorier kring tempelriddarordern, och ger även utmärkt grund för konspirationsäventyr utan missbrukade element som onda kaoskultister eller skaven. En organi-sation som ser sig själva som god, men som med lätthet kan vara en utmärkt antagonist.
Några andra som också får sig en välbehövlig genomgång är imperiets Roadwardens. Man ges en liten, men naggande god, inblick i befogenheter och organisation. Man får tillräckligt med kött på benen för att kunna använda organisationen aktivt i en kampanj eller ett äventyr. Lite av en personlig favorit är dock Quinsberry Lodge. En organisation som i korthet kan beskrivas som en medborgarrättsrörelse för Halflings. Givetvis finns det dock en ”twist” som gör konceptet lite mer rollspelsmässigt.
Layoutmässigt är Shades of Empire inte revolutionerande på något sätt, då den har samma utseende som de flesta av de senare årens Warhammer Fantasy Roleplay-supplement. Möjligen kan man uppleva denna bok som lite ihoptryckt, och ett konstigt sättningsfel precis i början gör att det hela känns lite amatörmässigt. Men på det stora hela så är detta supplement lättläst, tilltalande och inte minns lätt att hitta i. Innehållsmässigt så tycker jag inte att det finns något att klaga på. Det är ett härligt uppiggande och mycket användbart tillskott till Warhammer Fantasy Roleplay. Med potential att ge inte bara den inbitne Warhammer-spelledaren bra uppslag och ideer för både kampanjer och kortare scenarion.

Text: Johan Englund

Sätt ditt eget betyg på Shades of Empire!

Sammanlagt betyg 14