Warmachine Starter Boxes
Privateer Press

400:-

Det känns lite konstigt att skriva recension för två saker som faktist funnits i bra många år nu. Spelet Warmachine kom för sisådär fem år sedan, och blev en stor hit, inte minst tack vara de figurer som Privateer Press gjorde till spelet.
I dessa lådor, som rekomenderas av Privateer för demospel, får man fyra figurer, tillhörande stat cards i färg samt en affisch med en lite förenklad version av grundreglerna till spelet. Just det sistnämnda tycker jag är en suverän sak att ha med, eftersom det betyder att man inte behöver mer än de här lådorna för att kunna börja med spelet. Den fullständiga regelboken kan köpas senare om man tycker tillräckligt mycket om upplevelsen. Då de kort som är med visar alla stats och förmågor som figurerna har i spelet har man i princip allt som behövs i en enkel låda. Är ni två som köpt varsin låda är det bara att hitta de vanliga figurspelstillbehören och sätta igång. Det bör dock noteras att Privateer Press precis gått ut med att det kommer en ny utgåva av Warmachine 2010, så några av dessa regler kommer att ändras inom en snar framtid. Det är dock knappast troligt att spelet kommer att ändras så mycket att dessa lådor blir en dålig startpunkt redan nu.
Figurerna i dessa två lådor är en Warcaster – styrkans nyckelperson, en kraftig stridsmagiker – samt tre Warjacks. Dessa är stora ångdrivna stridsrobotar. Varje låda innehåller en Heavy- och två light warjacks. De andra lådor som finns till de övriga styrkorna har lite mer varierande innehåll men alltid till ungefär samma poängnivå, så det spelar ingen roll vilken låda man köper, det gå bra att spela låda mot låda så snart limmet torkat, och få ett mer eller mindre jämnt slag. Det bör dock nämnas att dessa lådor är på runt 300 poäng, medan slag vanligtvis spelas med 500 eller 750 poäng.
Figurerna är snygga. Det finns tydliga utseendemönster som karaktäriserar de olika styrkorna – lite rundade, smidiga manicker för Cygnar, fluffets mest tekniskt avancerade grupp, och lite domkyrkogotiskt för Protectorate, som i grunden är religösa fakatiker. Det finns begränsat med ”flash” på figurerna och de är inte svåra att sätta ihop. Att de är av metall och inte plast gör att det känns som att man får mycket för pengarna, och ser man till det som man skulle få betala för att köpa allt som finns i lådan seperat är det en besparing på ungefär en hundralapp.
De modeller som finns i lådan är rätt så enkla, eftersom dessa lådor är främst avsedda för de som ska börja med spelet, men det behöver inte ses som svaghet: deras tunga warjacks är väldigt basic – ett stort närstridsvapen var och inte många av de finesser eller specialförmågor som många nyare modeller har, men detta betyder att de är relativt billiga poängmässigt och man kommer aldrig att bli ledsen av att ha en i figurväskan. Dessutom vill man definitivt kunna använda de Warjacks som är utrustade med en såkallad ”Arc node”, en manick som tillåter Warcastern att slänga iväg en av sina offensiva trollformler från warjacken. De icke-arc node bärande light Warjacks som är med i lådorna – Charger för Cygnar, Revenger för Protectorate – är något av Warmachines svarta får, men de har sina fans de med, och nya släpp och regeländringar har gjort dem mer användbara.
En annan styrka med dessa lådor är att de är väl rundade. Att de inte är särskilt specialiserade betyder att om man bara vill ändra på sin spelupplevelse lite räcker det med att – i stället för den warcastermodell som finns i lådan – köpa in en av de andra warcastermodeller som finns. Då de allra flesta har ungefär samma poängvärde trots att deras styrkor oftast är helt olika få man i princip en helt ny styrka med bara en ny modell.
Har du sett spelet och undrat hur det fungerar, eller du kanske bara tycker att figurerna är snygga, är dessa lådor – eller en av de andra fyra startlådor som finns till Warmachine – en utmärkt och prisvärd startpunkt.

Text: David Munro

Sätt ditt eget betyg på Warmachine Starter Boxes!